تکمیل دوره رکودی مسکن بر اساس پارامترهای سه گانه

5 سپتامبر 2023
0 دیدگاه
تکمیل دوره رکودی مسکن بر اساس پارامترهای سه گانه

تکمیل دوره رکودی مسکن بر اساس پارامترهای سه گانه :

بر اساس تغییر رفتار سه شاخص کاهش عرضه، کاهش سود بانکی و افزایش صادرات و قیمت جهانی نفت می‌توانیم نتیجه یگیریم که بازار مسکن به دلیل نزدیکی نرخ رشد قیمت مسکن به نرخ رشد تورم در سال جاری در حال تکمیل دوره رکودی خود می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای خرید و فروش ویلا، زمین و باغ می توانید با مشاورین مجرب ویلا مهدوی بصورت حضوری و یا تلفنی اقدام نمایید.
ارتباط با ما 
تهراندشت، خیابان تهران بعداز میدان
چناران_املاک ویلا مهدوی
۰۹۳۵۱۴۷۳۵۸۸
۰۹۱۲۵۷۵۵۸۹۰
۰۹۱۲۴۶۲۴۲۳۹

توضیح تکمیل دوره رکودی مسکن بر اساس پارامترهای سه گانه

به گفته ای بازار مسکن پس از چند سال رکود و نیز بعد از برجام هنوز وارد دوره رونق خود نگشه است و علی‌رغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر در جهت کم کردن نرخ سود تسهیلات بانکی انجام شده اما به خاطر عدم تخلیه کامل حباب قیمت مسکن منشأ گرفته از سال‌های پیش و همینطور کم شدن قدرت خرید خانوار طی سالیان اخیر که خود تابعی از شرایط اقتصاد کلان کشور می باشد، این اقدامات کمکی به رونق بازار مسکن نخواهد کرد. چنانچه علل اصلی تعمیق رکود سالیان اخیر بازار مسکن در کشور را تحلیل و ارزیابی نمائیم، به ۳ عامل اصلی خواهیم رسید:
سونامی ساخت و ساز طی آخرین دوره رونق بازار بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ که بخش عظیمی از آن‌ها تا دوره رکودی حاضر نیز آماده بهره‌برداری و فروش نگشته است. اگرچه «تعداد واحدهای مسکونی تکمیل و عرضه شده به بازار در کل مناطق شهری کشور» را ملاک عمل قرار خواهیم داد، آمارها نشان خواهد داد که طی سال‌های ذکر شده، این متغیر از ۵۶۴.۷۶۱ واحد عرضه شده در سال ۹۰ شروع گشته و تا آخذ سال ۹۲ به ۸۳۴.۱۵۰ واحد در سال رسیده  این رشد بی‌سابقه طی ۲ سال در حالی که بازار در اوایل سال ۹۲ دوره رکودی خود را سپری می نمود، خواب سرمایه بالایی را برای سازندگان در برداشته

سند قولنامه ای یا تکبرگ؟
بیشتر بخوانید

بالا رفتن سود واقعی بانکی تا مرز ۲۵ درصد و افزایش سپرده‌گذاری در بانک‌ها که نسبت شبه پول به پول در اقتصاد کشور را در بالاترین حد خود قرار داده است که این امر باعث خروج بخش زیادی از سرمایه سمت تقاضا از بازار مسکن گشت.
کم شدن قیمت جهانی نفت تا بشکه‌ای کمتر از ۵۰ دلار طی ماه‌های اخیر و در پی آن نزول درآمدهای نفتی دولت که نقش بزرگی در اقتصاد ساخت و ساز بازی می‌نماید. ( خرید ویلا در سعید آباد )

از این رو بر مبنای آنچه عنوان شد، پیش‌بینی بازار مسکن تا انتهای سال جاری و نیمه اول سال ۱۳۹۶ می‌تواند به این ترتیب باشد:

درباره تکمیل دوره رکودی مسکن بر اساس پارامترهای سه گانه بیشتر بدانید!!

بازار مسکن در حال حاضر در حال تکمیل دوره رکودی خود می باشد (به خاطر نزدیکی نرخ رشد قیمت مسکن به نرخ رشد تورم در سال جاری) و تا وقتی که عرضه‌های قبلی واحدهای مسکونی در بازار (که در اثر رونق سال‌های ۹۰ تا ۹۲ شکل گرفته اند) با تقاضا روبه رو نگردد و به عبارت ساده تر تا زمانی که که تقاضای جدید در بازار شکل نگیرد، به احتمال زیاد رکود تعمیق پیدا خواهد کرد، البته از پایان سال (۱۳۹۵) تا نیمه ابتدایی سال (۱۳۹۶)، به خاطر تثبیت اثر افزایش نقدینگی به خاطر کم شدن سودهای بانکی، بالا رفتن تسهیلات خرید مسکن (نظیر طرح تسهیلات خرید مسکن اولی‌های بانک مسکن مبتنی بر سپرده‌گذاری یکساله) و…، سمت تقاضای مصرفی (و تا حدودی سرمایه‌گذاری) کمی تحریک شده و بازار مسکن رونق نسبی می گیرد.

دولت آباد کرج کجاست؟
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : شرایط صحت معامله
تحولات نوسانات ۳۰ ساله در بازار مسکن کشور نشان خواهد داد که دوره‌های رکود در بازار مسکن کشور به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۲ فصل به طول خواهد انجامید؛ به همین دلیل اگر فرض نمائیم که دوره رکود جاری نیز به اندازه میانگین دوره‌های رکود قبلی به طول انجامیده، باید از اوایل سال ۱۳۹۶ شاهد رونق نسبی در بازار مسکن می بودیم.
از طرف دیگر به نظر خواهد رسید که شرایط اقتصادی چرخه رونق-رکود جاری مشابه دوره رونق-رکود پاییز سال ۱۳۷۴ تا زمستان سال ۱۳۷۸ باید می بود.چرا که در آن دوره نیز به خاطر وجود تورم بسیار بالا، نظیر آن چیزی که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به وقوع پیوست، بازار مسکن به یکباره اوج گرفت و برای مدت کوتاهی (حدوداً ۶ فصل) در دوره رونق قرار گرفت و بعد از آن وارد دوره رکود نسبتاً طولانی (که حدوداً ۱۲ فصل به طول انجامید) رونق بعدی نیز که حدوداً چهار فصل طول کشید، اگر با دوره رکودی مشابه دوره رونق-رکود مورد اشاره همراه گردد، اگر بیشتر از این نیز تعمیق یابد، باید در در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۶ شاهد پایان رکود و ورود بازار مسکن به یک رونق نسبی می بودیم. ( خرید ویلا در احمد آباد )

ارسال دیدگاه