شرایط صحت معامله

12 می 2024
0 دیدگاه

شرایط صحت معامله : قانون‌گذار برای صحت معامله در قانون مدنی موارد مشخصی را گفته است. معامله در زمینه‌ی مسکن و خرید و فروش آن نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد. اگر شرایط صحت معامله رعایت نشود، معامله باطل خواهدشد. هر معامله ای باید شرایط اولیه را برای صحت خود داشته باشد. این شرایط به هر دو طرف معامله بر خواهد گشت. چه شخصی که خواهان خرید می باشد و چه شخصی که می‌خواهد چیزی را بفروشد. با بررسی تمامی جوانب احتیاط می‌توان، معامله و قرارداری امن و سالم داشته باشید. به همین دلیل  بهتر است پیش از انجام هرگونه معامله، توضیحات تکمیلی در این مورد خوانده گردد. قراردادها در زمینه املاک بسیار گوناگون می باشند و هریک از موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرند. برای هر یک از قانون‌های مشخصی تعیین شده و طبق دستور العمل‌ها باید به آن‌ها عمل گردد.با مشاوران املاک ویلا مهدوی همراه گردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای خرید و فروش ویلا، زمین و باغ می توانید با مشاورین مجرب ویلا مهدوی بصورت حضوری و یا تلفنی اقدام نمایید.
ارتباط با ما 
تهراندشت، خیابان تهران بعداز میدان
چناران_املاک ویلا مهدوی
۰۹۳۵۱۴۷۳۵۸۸
۰۹۱۲۵۷۵۵۸۹۰
۰۹۱۲۴۶۲۴۲۳۹

اگر شرایط صحت معامله رعایت نشود، معامله باطل خواهد شد. هر معامله ای باید دارای شرایط اولیه برای صحت خود باشد.

شرایط صحت معامله چیست؟

به خاطر اینکه معامله‌ای صحت داشته باشد باید مواردی که در قانون مدنی آمده رعایت گردد. بر همین اساس قانون‌گذار در ماده ۱۹۰ قانون مدنی شرایط کلی صحت معامله را بیان نموده که. این ماده در چهار بند می باشد:

  1. قصد طرفین و رضای آن‌ها؛
  2. اهلیت طرفین؛
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد؛
  4. مشروعیت جهت معامله.
بهترین منطقه تهراندشت
بیشتر بخوانید

شرایط صحت معامله و قصد طرفین و رضای آن‌ها چیست؟

شرایط صحت معامله و قصد طرفین و رضای آن‌ها چیست؟

همانطور که در بند اول این ماده آمده قانون‌گذار مهتمرین و اولیه ترین حالت برای صحت معامله را قصد و رضایت به انجام دادن آن دانسته برای تعریف کلمه‌های قصد و رضا باید به ماده‌های دیگر قانون مدنی توجه نمائید. در ماده ۱۹۱ برای عقد قرارداد چنین توضیحی آمده که عقد محقق خواهد شد که به قصد انشاء به شرط مقرون بودن به چیزی که دلالت بر قصد نماید.

برای رضا در ماده ۱۹۳ آمده که انشاء معامله امکان دارد تا به وسیله عملی که مبین قصد و رضا باشد مثل قبض و اقباض حاصل شود مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد. در ماده ۱۹۵ آمده که اگر کسی در حال مستی یا بیهوشی یا در خواب معامله کند آن معامله به واسطه فقدان قصد باطل می باشد. با توجه به ماده قانون های ذکر گشته می‌توان متوجه شد که قصد طرفین و رضای آن‌ها بستر صحت معامله را فراهم می نماید. ( خرید ویلا در سعید آباد )

اهلیت طرفین چیست ؟

در بند دوم در مورد اهلیت سخن به میان آمده که. اهلیت خود بر دو نوع می باشد: نخستین مورد اهلیت تمتع و دومین مورد اهلیت استیفاء می باشد. در تعریف اهلیت تمتع آمده که هر فردی قادر است تا صاحب حق باشد. در ماده ۹۶۶ قانون مدنی آمده که اهلیت برای دارا بودن حقوق، با زنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می گردد. اهلیت استیفاء که به اهلیت بهره وری از حق معنی خواهد شد در مقابل اهلیت تمتع آمده و به معنای اعمال حقوقی می باشد که یک شخص دارا می باشد. در ماده ۹۵۸ قانون مدنی آمده که هر انسان متمتع از حقوق مدنی است؛ لیکن هیچ کس نمی تواند حقوق خود را اجراء نماید مگر اینکه برای این امر دارای اهلیت قانونی باشد. اهلیت مهمترین بخش یک معامله می باشد. اگر طرفین اهلیت معامله را دارا نباشند معامله آن‌ها باطل خواهد شد.

سرخاب در واقع نگین تهراندشت شناخته می شود
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : خرید ملک تهراندشت

از سوی دیگر برای اهلیت استیفاء شرایط مشخصی در نظر گرفته شده که در ماده ۲۱۱ قانون مدنی آمده است که برای اینکه متعاملین اهل محسوب گردند باید بالغ و عاقل و رشید باشند. که توضیح مختصری در مورد هر یک از این عناوین در ذیل ارائه گشته است.

تعریف بلوغ

در ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی قانون‌گذار با پیروی از نظر فقهای دینی شیعه سن بلوغ را آورده شده که. در پسران ۱۵ سال کامل قمری و در دختران ۹ سال کامل قمری اعلام گشته است.

تعریف عقل

از شرایط دیگر که لازم برای اثبات اهلیت عاقل بود می باشد. منظور از عقل این می باشد که قوای دماغی شخصی سالم باشد شخصی که فاقد قوه تعقل می باشد و مبتلا به اختلال قوای دماغی باشد مجنون نامیده می گردد.

تعریف رشید

در این زمینه در ماده ۱۲۰۸ قانون مدنی گفته شده که غیر رشید شخصی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلایی نباشد. ( خرید ویلا در احمد آباد )

برای مطالعه بیشتر : چگونه در تهراندشت زمین بخریم

خرید و فروش ملک در تهراندشت

ارسال دیدگاه