مالیات بر خانه های خالی

29 ژانویه 2024
0 دیدگاه
مالیات بر خانه های خالی

مالیات بر خانه های خالی

در این مقاله که توسط کارشناسان املاک ویلا مهدوی تقدیم نگاه مهربانتان می گردد تصمیم داریم تا درباره مالیات بر خانه های خالی و قوانین مربوط به آن و… توضیح دهیم اما لازم دانستیم تا ابتدا درباره تعریف خانه های خالی توضیح دهیم تا بیشتر متوجه توضیحات بعدی بشوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای خرید و فروش ویلا، زمین و باغ می توانید با مشاورین مجرب ویلا مهدوی بصورت حضوری و یا تلفنی اقدام نمایید.
ارتباط با ما 
تهراندشت، خیابان تهران بعداز میدان
چناران_املاک ویلا مهدوی
۰۹۳۵۱۴۷۳۵۸۸
۰۹۱۲۵۷۵۵۸۹۰
۰۹۱۲۴۶۲۴۲۳۹

تعریف خانه های خالی در قانون و مالیات بر خانه های خالی :

باید شرایط زیر را داشته باشد:
پیش بینی می شود جمعیت شهری که خانه در آن قرار دارد بیش از 100000 نفر باشد.

خانه مورد نظر محل سکونت اولیه یا فرعی مالک نیست.
یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار این ملک یا خانه می گذرد.
بسته به تاریخ ثبت سند، حداقل چهار ماه از تاریخ خرید خانه گذشته است.
خانه حداقل به مدت چهار ماه نباید اجاره شود.
مستاجر باید دارای اقامتگاه اصلی باشد.
خانه یا ملکی که توسط مالک در سامانه معاملات املاک اداره کل راهداری و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد.
خانه ای که در صورت وقف، اجاره آن بر اساس وقف نامه مشکلی ندارد.

اگر خانه ای شرایط فوق را داشته باشد، مالک باید مالیات مسکن خالی را بپردازد. مبلغ مالیات خانه خالی بر اساس متراژ خانه و نرخ عوارض تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران محاسبه می شود.

در صورتی که صاحب خانه مورد نظر مالیات خانه خالی را پرداخت نکند، سازمان مالیاتی می تواند جریمه و حتی خانه را تصرف کند.

خرید ویلا در قاسم آباد | خرید ملک قاسم آباد
بیشتر بخوانید

در مورد مالیات مسکن خالی با وکلای پایه یک دادگستری تماس بگیرید
منظور ما از مالیات بر این خانه ها چیست؟
کمبود مسکن در کشور ما به دلیل کمبود مسکن نیست، بلکه به عوامل دیگری مانند نبود سیاست های موثر در حوزه ساخت و ساز، مشکلات تامین مالی و نبود برنامه های مدیریتی مناسب در این حوزه بازمی گردد. اگرچه خانه های خالی نیز می تواند یکی از عوامل موثر در کمبود مسکن باشد، اما این به تنهایی عامل کمبود مسکن در کشور نیست.

علاوه بر این، طرح مالیات بر خانه های خالی یکی از سیاست های دولت برای تشویق صاحبان خانه های خالی به اجاره دادن خانه های خود و کاهش تعداد خانه های خالی است.

آیا مالیات بر املاک مسکونی و تجاری خالی اعمال می شود؟

آیا مالیات بر املاک مسکونی و تجاری خالی اعمال می شود؟

 مالیات بر جای خالی برای املاک مسکونی و تجاری اعمال می شود. در واقع هدف از این مالیات ترغیب صاحبان خانه های خالی به اجاره و استفاده از خانه هایشان است، بنابراین این مالیات برای هر دو نوع خانه یعنی منازل مسکونی و تجاری اعمال می شود تا از تعداد خانه های خالی کاسته شود. و افزایش تولید مسکن و بهبود بازار مسکن.

میزان مالیات منازل مسکونی و تجاری ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد و بر اساس متراژ خانه و نرخ تعرفه تعیین شده توسط وزارت اقتصاد و دارایی ایران محاسبه می شود.

علاوه بر این، مبلغ مالیات بر منازل تجاری به طور کلی بیشتر از مبلغ مالیات بر منازل مسکونی است، زیرا خانه‌های تجاری معمولاً متراژ مربع بیشتری نسبت به منازل مسکونی دارند و همچنین درآمد بیشتری ایجاد می‌کنند.

مالیات بر خانه های خالی و خانه های خالی معاف از مالیات

برای معافیت از پرداخت مالیات مسکن خالی، باید شرایط خاصی را داشته باشید. شرایط لازم برای معافیت از مالیات خانه های خالی به شرح زیر است:

خرید ویلا در سعید آباد
بیشتر بخوانید

انتظار می‌رود خانه‌های خالی در شهرهای بزرگی واقع شوند که با مشکلات و کمبود مسکن مواجه هستند.
محل اقامت خالی باید حداقل یک سال قبل از پایان سال مالی مربوطه تخلیه شده باشد.
اینکه خانه های خالی به دلیل بحران مسکن و نبود مسکن در بازار املاک بدون سرمایه گذاری و تعمیر به سادگی قابل اجاره نیستند.
ارائه اطلاعات کارشناسی توسط کارشناس جهت تعیین میزان اجاره بها (تا سقف ۸۰ درصد اجاره بازار) برای خانه های خالی.
اجاره خانه های خالی به یک یا چند نفر که در آنجا زندگی می کنند و از آنها به عنوان محل سکونت (نه به عنوان محل کسب و کار) استفاده می کنند.
اگر شرایط بالا را داشته باشید، ممکن است از پرداخت مالیات خانه های خالی معاف شوید. برای این کار باید با مراجع مالیاتی مربوطه تماس بگیرید و مدارک لازم را ارائه دهید.

البته اگر شما به عنوان صاحب خانه های خالی از پرداخت مالیات معاف هستید باید حداکثر ظرف 30 روز پس از اجاره خانه های خالی به سازمان مالیاتی مربوطه اطلاع دهید. در غیر این صورت، باید برای مسکن خالی مالیات بپردازید.

دولت چگونه خانه های خالی را شناسایی می کند؟

 کلیه مالکان و صاحبان خانه موظفند اطلاعات املاک و منازل خود را در سامانه مسکن و املاک کشور ثبت کنند. این سامانه متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی است و برای ثبت مالیات خانه های بدون سکنه استفاده می شود و اطلاعات کامل کدپستی و وضعیت اشغال هر خانه در آنجا توسط مالک یا مستاجر ثبت می شود.

بر اساس قانون مالیات، مالیات خانه خالی شورای نگهبان، کلیه نهادهای دولتی و بانک ها موظفند با دریافت آدرس و کدپستی به مردم خدمات رسانی کنند. با این روش فرآیند شناسایی محل سکونت افراد با سرعت و دقت انجام می شود.

خرید ملک در آران
بیشتر بخوانید

علاوه بر این، دولت در حال ارسال پیامک به مردم برای شفاف سازی در مورد وضعیت واحدهای مسکونی است. افراد پس از دریافت پیامک 2 ماه فرصت دارند تا وضعیت منزل یا ملک خود را در سامانه مسکن و املاک کشور ثبت کنند.

در غیر این صورت ملک مورد نظر خانه خالی شناسایی و مشمول طرح مالیاتی می شود. صاحبان خانه های خالی باید اظهارنامه مالیاتی را به موقع تکمیل و به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهند.

مالیات بر خانه های بدون سکنه چگونه محاسبه می شود؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که این نوع خانه ها به عواملی مانند سن یا فرسودگی خانه بستگی دارد، در حالی که در واقعیت مالیات خانه های خالی دقیقاً مشابه قوانین مالیاتی جدید برای مسکن خالی است و تفاوتی ندارد.

بنابراین، اگر خانه قدیمی را از شخصی به ارث برده اید، علاوه بر پرداخت مالیات بر ارث، پس از مدت معینی باید مالیات مسکن خالی را نیز بپردازید.

مالیات خانه های خالی بر اساس عوامل مختلفی مانند مدت زمان خالی بودن ملک، تعداد خانه های خالی و ارزش اجاره ای ملک محاسبه می شود. نرخ مالیات صاحبان 1 تا 5 خانه در تهران و شهرهای بالای 100000 نفر به شرح زیر است:

سال اول: 6 برابر ارزش اجاره ملک
سال دوم: 12 برابر ارزش اجاره ملک
سال سوم: 18 برابر ارزش اجاره ملک
نرخ مالیات برای افرادی که بیش از 5 خانه خالی دارند به شرح زیر است:
سال اول: 12 برابر ارزش اجاره ملک
سال دوم: 24 برابر ارزش اجاره ملک
سال سوم: 36 برابر ارزش اجاره ملک
در صورت عدم اعتراض صاحب خانه می تواند یک ماه پس از ارسال برگه اخطاریه مالیاتی پرداخت را انجام دهد. در صورت تأخیر در پرداخت مالیات، ماهانه 2.5 درصد جریمه از فرد دریافت می شود.

یادت نره بخونی  : چگونگی محاسبه اجاره بهای ملک

قیمت ویلا و زمین در تهراندشت

ارسال دیدگاه