گردشگری باستانی در ساوجبلاغ

23 سپتامبر 2023
0 دیدگاه
گردشگری باستانی در ساوجبلاغ

گردشگری باستانی در ساوجبلاغ :

اگر برای سفرهای یک روزه‌ خود تصمیم دارید به البرز و منطقه‌ ساوجبلاغ بروید، خالی از لطف نخواهد بود که در کنار طبیعت بکر این منطقه از اماکن تاریخی و باستانی آن هم دیدن نمائید. این شهرستان از نظر تاریخی و کشفیات باستان‌شناختی از مهم‌ترین و غنی‌ترین مناطق ایران می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای خرید و فروش ویلا، زمین و باغ می توانید با مشاورین مجرب ویلا مهدوی بصورت حضوری و یا تلفنی اقدام نمایید.
ارتباط با ما 
تهراندشت، خیابان تهران بعداز میدان
چناران_املاک ویلا مهدوی
۰۹۳۵۱۴۷۳۵۸۸
۰۹۱۲۵۷۵۵۸۹۰
۰۹۱۲۴۶۲۴۲۳۹

گردشگری باستانی در ساوجبلاغ و تپه‌های به قدمت تمدن بشری:

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین این اماکن، تپه‌های باستانی است که قدمت آن‌ها را با بشریت یکی می‌دانند و با کشف باقی‌مانده از اجساد و وسایل دفن شده اطراف آن می‌گردد به صحت و سقم این گفتار مهر تایید خواهد زد.

باستان‌شناسان در محدوده‌ این تپه‌ها گورستان‌ها، اشیاء قدیمی، آثاری یافت شده است که به تخمین، آن‌ها را جزو قدیمی‌ترین یافته‌های خود دانسته اند.

تپه‌ی ازبکی مهم‌ترین تپه در استان البرز می باشد که بقایای آن به قدمت بیش از 9 هزار سال رسیده است و نخستین خشت گلی جهان در این منطقه یافت گشته است.

تپه‌ ازبکی شامل تپه‌های گوناگونی می‌باشد؛ یان تپه، گوموش تپه، جیران تپه و دوشان تپه. در دریان تپه، ساختارهای خشت و گلی فراوانی یافت گشته که این یافته‌ها نشان داده در زمان‌های دور مردم در این ناحیه چگونه ساخت و ساز انجام داده اند. تماشای معماری عجیب این تپه‌ بیضی شکل بسیار لذت‌بخش می باشد.

آیا با پس‌انداز می‌توان خانه‌دار شد؟
بیشتر بخوانید

مارال تپه، تپه‌ای کوتاه‌تر می باشد که بازمانده‌هایی از اجاق، تنور و گودال‌های دور ریز در آن یافت گشته است. تپه‌ بعدی با فاصله‌ 250 متری از تپه‌ی ازبکی، جیران تپه با گورستان‌هایی از سه دوره‌ی تاریخی می باشد. این تپه از خاص‌ترین تپه‌ها است و به دلیل معماری رنگین و سکوهایی که در آن می باشد نسبت به تپه‌های اطرافش دارای اسم و رسم ویژه‌تری می باشد.

در فاصله‌ی 300 متری شمال غرب تپه‌ی ازبکی، تپه‌ معروف دوشان واقع شده است که در آن اشیا گوناگونی نظیر سوزن 10 سانتی‌متری، درفش، سردوک و چند شیء سفالی یافت گشته که قدمت آن‌ها را به دوره‌ مادها و عصر آهن نسبت داده شده است.

در منطقه‌ سرخاب و حومه‌ی بخش تهراندشت یکی دیگر از تپه‌های باستانی به چشم می‌خورد که به تپه‌ی سرخاب معروف است و به عنوان یکی از آثار باستانی و ملی ایران ثبت گشته است.

این تپه متعلق به دوره‌ی تیموریان است و سالیانه اشخاص زیادی برای بازدید این تپه‌ی تاریخی از مسیر جاده‌ی کرج – قزوین حرکت می‌نمایند، قدم به سرخاب گذاشته و از آن دیدن می‌نمایند.

تپه‌های گرجیان و خرم‌آباد جزو قدیمی‌ترین تپه‌های یافت شده در این منطقه می باشند و قدمت آن‌ها به هزاره‌ی اول پیش از میلاد رسیده است.

برای مطالعه بیشتر : تهراندشت کرج کجاست ؟

روستای (نام‌آشنا) با آثار تاریخی و گردشگری باستانی در ساوجبلاغ

روستای (نام‌آشنا) با آثار تاریخی و گردشگری باستانی در ساوجبلاغ

در همین حوالی، در روستای نام آشنای برغان، آثار تاریخی و چشم‌نوازی واقع شده است و بخاطر تعدد آن‌ها می‌توان این روستا را از مهدهای تاریخی نام‌گذاری شده است.

کمیسیون ماده 99 روستایی و دهیاری
بیشتر بخوانید

در ابتدای ورود به برغان به پل تاریخی آن بر خواهید خورد که از دوران صفویه به جا مانده و روی رودخانه‌ی شاهرود واقع شده است. این پل در فهرست لیست آثار ثبت شده‌ی ملی موجود است.

بعد از آن وقتی داخل روستای برغان می‌گردیم یک به یک آثار تاریخی از اعصار قدیم تا جدید دیده خواهد شد. تکیه‌ی اعظم برغان که مهد تعزیه‌‌خوانی می باشد در میدان اصلی واقع شده است و بعد از آن مسجد جامع برغان که قدمتی حدود 800 سال واقع شده است.

درخت‌های کهنسالی در شمال و جنوب حیاط این مسجد قرار دارد که سالیانه علاقه‌مندان بیشماری  برای تماشای آن‌ها این منطقه سفر می‌نمایند. چیزی حدود 1000 سال از عمر درخت چناری که در شمال حیاط مسجد جامع وجود دارد، می‌گذرد و حفره‌ی بزرگی که در تنه‌ی این درخت وجود دارد باعث شگفتی بازدیدکنندگان شده و تماشای آن واقعاً لذت‌بخش و الهام‌بخش می باشد و هیچ خالی از لطف نمی باشد.

در همسایگی برغان، در روستای ورده نیز آثاری تاریخی متعددی به چشم می‌خورد. نظیر: حمام تاریخی ورده، بقعه‌های امامزاده عبدالقهار و بی‌بی‌ سکینه. در چوبی و نفیس امامزاده عبدالقهار که با نقوش و خط پوشیده گشته است، از دوره‌ی شاه طهماسب اول به جای مانده و برای حفظ و نگهداری بهتر به موزه ایران باستان منتقل گشته است.

بخش مهم دیگر روستای ینگه امام که در کنار امام زاده و همسایگی کاروانسرا واقع شده، تپه‌ی تاریخی‌اش می باشد. این تپه نزدیک به حدود 14 متر ارتفاع دارد.

در حفاری‌های باستان‌شناسی، ظروف سفالی و عتیقه‌ای زیادی در حوالی این تپه پیدا گشته که نظیر تپه‌های دیگر این منطقه نشان از تمدن بشری خواهد داشت. بخشی از این ظروف به طراحی دوره اسلامی و بخشی از آن‌ها که با خاک سرخ ساخته گشته اند، به دورانی کهن‌تر بر خواهد گشت.

مقایسه و بررسی سرخاب و سعیدآباد
بیشتر بخوانید

این تپه در مسیر اصلی جاده واقع شده و این نشان‌دهنده این می باشد که در دوره باستانی، استفاده‌ی زیاد و بسزایی داشته اند.

شایسته می باشد به چند محوطه‌ی تاریخی در این منطقه اشاره نمائیم که بازدید از آن‌ها در کنار تمام این آثار تاریخی، دست‌ساز و باستانی خالی از لطف نمی باشد.

محوطه‌ی ارباغ، محوطه‌ی خرابه‌های تلو، محوطه‌ی شلانک بن و محوطه‌ی پوله چال؛ که قدمت تاریخی آن‌ها به هزاره‌های اول پیش از میلاد تا دوره‌ی ایلخانی می باشدت.

علاوه بر این جاذبه‌های تاریخی که توجه گردشگری را به خود جلب می‌نماید، طبیعت بکر شهرستان ساوجبلاغ نیز شما را مسحور خود می نماید.

برای مطالعه بیشتر : خرید ملک در تهراندشت

ارسال دیدگاه