خرید ملک برای سرمایه گذاری

8 می 2024
0 دیدگاه
خرید ملک برای سرمایه گذاری

خرید ملک برای سرمایه گذاری :

سرمایه گذاری در ملک یکی از روش های سرمایه گذاری است که در آن فرد دارایی های خود را وقف خرید املاک و مستغلات می کند (خانه و مغازه) و علاوه بر سود بردن از تغییرات قیمت ملک، می تواند منبع درآمد مازادی نیز داشته باشد

چرا خرید ملک برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات همیشه در طول زمان صعودی بوده و به دلیل رشد خوب به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری جذاب اما گران قیمت شناخته می شود. سرمایه گذاری در املاک و مستغلات نیاز به دانش خاصی ندارد و شامل سرمایه گذاری در املاک (تجاری و مسکونی)، زمین (مسکونی، کشاورزی) می شود.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در درجه اول با هدف داشتن منبع درآمد دیگری و کسب سود و بازده در طول زمان انجام می شود. اما چگونه می توان روی آن سرمایه گذاری کرد؟ شما می توانید با تامین حداقل نقدینگی مورد نیاز، سرمایه گذاری در این بازار را آغاز کنید.

ورود و سرمایه گذاری در این بازار چالش های خاص خود را دارد. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم در مورد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات صحبت کنیم.

اهمیت خرید ملک برای سرمایه گذاری ؟

با توجه به شرایط تورمی کشور، کسب درآمد از طریق اشتغال دائمی ممکن است برای رفع نیازهای او و خانواده اش کافی نباشد. بنابراین باید به فکر کسب درآمد از روش های دیگری مانند سرمایه گذاری در ملک و اخذ اجاره باشید که نیاز به دانش تخصصی ندارد. بازار املاک و مستغلات می تواند به یک بازار سرمایه گذاری کم ریسک و گاهی حتی بدون ریسک تبدیل شود. بنابراین می توانید وجوهی را که در سایر بازارهای موازی کم ریسک دارید به این حوزه اختصاص دهید. از دیدگاه عموم، بازار املاک و مستغلات محلی برای سرمایه گذاری امن و سودآور است. این احساس امنیت چه از نظر مصرف و چه از نظر سرمایه گذاری باعث محبوبیت بیشتر آن نسبت به سایر بازارها شده است.

خرید ملک برای سرمایه گذاری | مسکن یک نیاز داخلی است

خرید ملک برای سرمایه گذاری | مسکن یک نیاز داخلی است

ملک کالای وارداتی نیست! یعنی نمی توان مانند کالاهای وارداتی کالا را از کشورهای خارجی وارد کرد. هر فرد باید زمین، خانه و … بخرد. در داخل کشور به همین دلیل قیمت مسکن بر اساس ویژگی هایی که در داخل کشور وجود دارد تعیین می شود.

خرید ملک برای سرمایه گذاری | تقاضای شدید برای مسکن

بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تعداد واحدهای معامله شده در خرداد 1401 در تهران نسبت به خرداد سال گذشته 32.3 درصد افزایش یافت. با توجه به تورم موجود در کشور و تعداد نسبتاً زیاد متقاضیان مسکن (اعم از اجاره و خرید و فروش) می توان به این نتیجه رسید که سرمایه گذاری در مسکن گزینه مناسبی است. از طرفی جمعیت کشور رو به افزایش است و این جمعیت به طور فزاینده ای نیاز به مسکن دارند. بازار املاک و مستغلات گاهی ممکن است با رکود مواجه شود و این رکود حتی چندین سال ادامه داشته باشد. اما در حال حاضر تقاضا برای خرید مسکن در کشور بالاست و بازار مسکن این روزها به بازاری داغ تبدیل شده است. قیمت مسکن در شهرهای بزرگ امسال افزایش یافته است که منجر به افزایش نرخ اجاره نیز شده است.

قیمت زمین در سرخاب
بیشتر بخوانید

خرید ملک برای سرمایه گذاری | امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی از طریق مسکن

با خرید خانه یا زمین می توانید برای دریافت وام بانکی اقدام کنید. در حال حاضر امکان اخذ تسهیلات با گرو سند ملکی و تنظیم اسناد تسهیلات مسکن از دو بانک ملی و مسکن وجود دارد. اوراق تسهیلات مسکن یکی از انواع اوراق بهادار قابل معامله در بازار سرمایه است. اگر می خواهید به صورت مستدل و حرفه ای در بازار سرمایه فعالیت کنید و یا با شرایط آن آشنا شوید،

ریسک خرید ملک برای سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در مسکن و املاک را دارند باید با ریسک های این بازار آشنا شوند تا بتوانند با اقدامات مناسب ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند. ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری املاک و مستغلات به دسته های مهم زیر تقسیم می شوند:

انواع ریسک خرید ملک برای سرمایه گذاری
خطرات قراردادی در خرید ملک برای سرمایه گذاری

این ریسک با قراردادهای معاملات املاک و مستغلات و خطر تقلب مرتبط است. با توجه به قانونی بودن این قراردادها، خطر مواجه شدن سرمایه گذاران با خطراتی مانند تقلب در قراردادهای پیش خرید و … وجود دارد.

سیاست های دولت
سیاست های دولت به این معناست که پروژه هایی مانند مسکن ملی، مسکن رهنی، ارائه تسهیلات خرید مسکن، اخذ مالیات بر مسکن خالی از سکنه و غیره. می تواند باعث رونق یا رکود املاک در یک منطقه یا شهر شود.

نداشتن اطلاعات کافی در مورد محل اقامت
سرمایه گذاری در مسکن نیازمند اطلاعات و تحقیقات میدانی است. به عنوان مثال برای خرید خانه یا زمین باید موقعیت ملک، توسعه آینده آن و سایر نکات را بررسی کنید.

خطرات غیر سیستماتیک ( بلایای طبیعی )
برخی از خطرات غیر سیستماتیک مانند زلزله، آتش سوزی، سیل، رانش زمین و غیره. در یک منطقه می تواند قیمت ملک را تحت تاثیر قرار دهد و بازار ملک را مختل کند و منجر به رکود شود.

اصول خرید ملک برای سرمایه گذاری

1. هدف سرمایه گذاری را تعیین کنید

بهترین مشاور املاک چه کسی است
بیشتر بخوانید

تعیین هدف سرمایه گذاری اولین و مهمترین کاری است که باید در مورد سرمایه گذاری در املاک انجام شود. به عنوان مثال، ارزش این را دارد که بپرسیم هدف پشت این تصمیم چیست؟ آیا این فقط یک سرمایه گذاری کوتاه مدت است یا فقط یک منبع درآمد در دوران بازنشستگی؟ زیرا بسیاری از افراد برای روزهای بازنشستگی خود در ملک سرمایه گذاری می کنند و در این ایام با آسودگی بیشتری زندگی خود را اداره می کنند.

2. موقعیت یابی

پیدا کردن محل ملک یک مرحله ضروری است. به عقیده عموم مردم، سرمایه گذاری حتی در یک ملک قدیمی که قابل بهسازی است، بسیار بهتر از سرمایه گذاری در یک ملک نوساز در منطقه ای است که در مقطعی پیشرفت های خاص خود را داشته است و جایی که وجود ندارد، وجود ندارد. امکان توسعه بیشتر برای آن در واقع، کیفیت منطقه ای که ملک یا زمین در آن قرار دارد تأثیر مستقیمی بر موفقیت یا شکست سرمایه گذاری دارد و استقبال افراد و مشاغل را پیش بینی می کند.

امکان کسب درآمد از طریق اجاره
سرمایه گذاری در سایر بازارهای مالی مانند طلا، ارز، ارز دیجیتال و … که سود دوره ای پرداخت نمی کنند، فقط کسب درآمد می کنند. سود این به دلیل نوسان قیمت ها برای سرمایه گذاران می شود. در صورتی که با سرمایه گذاری در ملک علاوه بر کسب سود و افزایش قیمت ملک، امکان کسب درآمد از طریق دریافت اجاره و رهن نیز برای سرمایه گذار وجود دارد.

عدم امکان سرقت
یکی از مزیت های سرمایه گذاری در ملک این است که عملا امکان سرقت ملک وجود ندارد اما از طرف دیگر سرمایه گذاری در ارز، طلا و … است. ریسک سرمایه گذاری نامیده می شود.

بدون نیاز به دانش تخصصی
یک چالش مربوط به نیاز به دانش تحلیلی مانند فنی و بنیادی برای معامله در بازارهایی مانند بورس و… وجود دارد اما از طرفی در مسکن، سرمایه گذاران کمتر با این چالش مواجه هستند. زیرا برای خرید ملک و سرمایه گذاری در خانه نیازی به دانش تخصصی ندارید و فقط باید چند مورد را بررسی کنید.

معایب سرمایه خرید ملک برای سرمایه گذاری

هزینه خرید ملک برای سرمایه گذاری
سرمایه گذاری در مسکن نیاز به سرمایه زیادی دارد و این یکی از معایب این نوع سرمایه گذاری است. بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خرداد 1401 متوسط ​​قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی 1.394 میلیون ریال بوده است. این مبلغ برای محاسبه یک واحد 40 متری حدود 15 میلیارد ریال خواهد بود که برای یک سرمایه گذاری مبلغ بالایی است. این باعث می شود هر کسی نتواند در مسکن و املاک سرمایه گذاری کند.

نکات مهم برای خرید و فروش ویلا در تهراندشت
بیشتر بخوانید

ناهمگونی بازار املاک و مستغلات
یکی از ویژگی های بازار املاک ناهمگونی این نوع سرمایه گذاری است. این بدان معناست که هر ملک از نظر موقعیت مکانی منحصر به فرد است. بنابراین قیمت مسکن در این دو محله متفاوت است. این مشکل برای قیمت گذاری مسکن و هزینه های تحقیقاتی نیز چالش هایی ایجاد می کند.

کارمزد معاملات بالا
هزینه معاملات املاک و مستغلات اغلب بالا است. این هزینه ها شامل هزینه های جستجو، کارمزد تراکنش، کارمزد انتقال، هزینه های قانونی، مالیات نقل و انتقال و غیره است.

نقدینگی کم
املاک و مستغلات به طور کلی به عنوان دارایی غیر نقدی طبقه بندی می شوند. در واقع، املاک و مستغلات به دلیل نیاز به سرمایه قابل توجه نقدینگی کمی دارند.

استهلاک ساختمان
اگر ساختمانی بخرید به مرور زمان مستهلک می شود. این منجر به کاهش ارزش ملک در صورت رکود در بازار املاک و مستغلات می شود. البته می توانید هر چند سال یکبار تمدید کنید.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات صرفاً خرید آپارتمان نیست، بلکه اساساً به روش های مختلف سرمایه گذاری ملکی اعم از ساخت و ساز یا مشارکت در آن، خرید و نوسازی املاک قدیمی و غیره اشاره دارد. اهداف سرمایه گذاری، تحمل ریسک و غیره نوع سرمایه گذاری در مسکن را انتخاب کنید. سرمایه گذاری در مسکن مانند سرمایه گذاری در سایر بازارها مستلزم شناخت عوامل موثر بر آن بازار است.

اما به دلیل هزینه بالای مسکن برای شروع سرمایه گذاری، همه نمی توانند از آن استفاده کنند. بنابراین آیا گزینه های دیگری از جمله طلا می تواند جایگزین مناسبی برای سرمایه گذاری در ملک باشد؟

سوالات متداول درباره خرید ملک برای سرمایه گذاری

چه کسانی می توانند در مسکن سرمایه گذاری کنند؟
این نوع سرمایه گذاری نیازی به دانش یا مهارت تحلیلی ندارد، کافی است که بتوان عوامل مهم را برای تعیین قیمت و ارزیابی ارزش ملک بررسی کرد. علاوه بر این، سرمایه گذاری در مسکن نیاز به سرمایه بالایی دارد. به همین دلیل، همه افراد قادر به انجام این نوع سرمایه گذاری نیستند.

نقدینگی در مسکن چگونه است؟
از آنجایی که سرمایه گذاری در ملک مستلزم سرمایه بالایی است، فروش ملک می تواند مدتی طول بکشد و بنابراین نقدینگی این نوع سرمایه گذاری پایین است.

آیا با سرمایه گذاری در مسکن می توان از تسهیلات بهره مند شد؟
آره. سرمایه گذاران می توانند از خرید مسکن و وام مسکن از طریق اوراق مسکن بهره مند شوند.

برای مطالعه بیشتر : مدارک لازم برای گرفتن کد رهگیری اجاره نامه یا قولنامه

ارسال دیدگاه