انواع کاربری زمین

22 دسامبر 2023
0 دیدگاه
انواع کاربری زمین

انواع کاربری زمین در طرح زمین ها و کاربریهای خدمات شهری ، همه این موارد در طرح جامع مشخص خواهد شد. علاوه بر کاربری زمین ها از موارد دیگر شهری نظیر طرح شبکه ارتباطی و حمل و نقل، طرح تاسیسات و تجهیزات زیر بنایی، طرح تسهیلات و خدمات عمومی شهر و طرح توسعه و حفاظت از محیط زیست در طرح جامع خواهد آمد. در واقع در نظر داشته باشید که هر چیزی که لازم است در مورد یک شهر بدانید در این طرح مشخص خواهد. طرح جامع(زمین ها و کاربریهای خدمات شهری) محدود به زمان گذشته یا حال نخواهد بود همچنین برای آینده شهر نیز برنامه ریزی خواهد شد.

در این طرح بر اساس نیازهای هر منطقه و پراکندگی فعالیت های شهری در مورد کاربری هر زمین تصمیم گرفته خواهد شد. کاربری زمین بر اساس نوع ساخت و ساز و نوع استفاده از آن انواع متفاوتی نظیر مسکونی، تجاری آموزشی، مذهبی و … خواهد داشت. در طرح زمین ها و کاربریهای خدمات شهری وقتی که افراد برای پروانه اقدام خواهند کرد شهرداری موظف خواهد بود تا داخل پروانه، کاربری را ذکر نماید در این مقاله که توسط مشاوران املاک ویلا مهدوی گردآوری کردند با انواع کاربری زمین آشنا خواهید شد :

آشنایی با انواع کاربری زمین

آشنایی با انواع کاربری زمین 

در این بخش از مقاله با انواع کاربری زیمن آشنا خواهید شد:

کاربری مسکونی

زمین هایی که برای سکونت اشخاص می باشد و افراد در آن زندگی خواهند کرد که این کاربری خود به سه زیردسته آپارتمان، ویلایی و مسکونی تقسیم خواهد شد.

کاربری تجاری

انواع مغازه ها، مجتمع های تجاری، بازارچه ها که فعالیت خرید و فروش در آنها انجام می شود کاربری تجاری خواهند داشت. در مورد املاک تجاری داشتن مجوز لازم خواهد بود

کاربری کشاورزی

کاربری کشاورزی زمین به دو دسته  زراعی و باغ تقسیم خواهد شد. در زمین های زراعی اشخاص مجاز به کاشت محصولات زودبازده نظیر گندم و ذرت خواهد بود. در طرح زمین ها و کاربریهای خدمات شهری این نوع زمین ها اکثرا در داخل شهرهایی می باشند که با گذشت زمان گسترده می شوند و زمینهای کشاورزی را در بر خواهند گرفت. اما باغ به زمین هایی که دارای درختانی با محصولات نظیر  سیب و پرتقال می باشند گفته خواهند شد. در بعضی مواقع این زمین ها را مشجر به معنی زمین دارای درخت نیز می نامند.

برای مطالعه بیشتر : پیمانکاری ساخت ویلا در تهراندشت را به ما بسپارید

خیابان ارکیده و خلیج فارس در تهراندشت
بیشتر بخوانید

از دیگر انواع کاربری زمین

کاربری صنعتی

به هر مکانی که مجوز فعالیت های صنعتی را داراست گفته خواهد شد. این مکان ها اکثرا خارج از شهر قرار می گیرند و اگر بر اثر گسترش شهرها به داخل شهر بیایند حکم انتقال آن داده خواهد شد.

کاربری ورزشی

یکی از انواع کاربری زمین ها کاربی ورزشی خواهند شد

این کاربری مخصوص فضاهای ورزشی نظیر استادیوم ها، باشگاه های ورزشی و استخرها می باشد

کاربری اداری-دولتی

هر ساختمان یا زمینی که در اختیار ادارات متنوع، ارتش، وزارتخانه و … خواهد بود. این ساختمان ها یا زمین ها اکثرا دولتی هستند و زیر نظر مستقیم خود دولت خواهند بود.

کاربری معدن

از انواع کاربری زمین به کاربری معدن نیز می توانیم اشاره نمائیم.

کاربری معدن برای زمین هایی می باشد که ماده ای برای استخراج در خود خواهند داشت. در طرح زمین ها و کاربریهای است که خدمات شهری در این مواد امکان دارد  هرگونه فلز، سنگ یا حتی خاک منطقه باشد. پس اگر کاربری معدن نباشد مالک اجازه برداشت نمی کند.

کاربری پارکینگ

پارکینگ های معمولی و طبقاتی شامل این دسته از انواع کاربری زمین می باشند

انواع کاربری زمین و خدمات شهری

کاربری حمل و نقل

تمام زمین هایی که برای حمل و نقل عمومی نظیر ایستگاه های اتوبوس، ایستگاه های تاکسی، ترمینال ها استفاده خواهند شد شامل این کاربری به حساب خواهند آمد.

کاربری آموزشی

کاربری آموزشی شامل مدارس، مهد کودک ها، دانشگاه ها می باشد

کاربری فضای سبز

از انواع دیگر کاربری زمین به می توانیم به کاربری فضای سبز اشاره نمائیم:

همه ی پارک ها، میدان ها و فضاهای سبزی که در سطح شهر ساخته خواهد شد را جزو این کاربری می توان دانست

کاربری فرهنگی-مذهبی

 همه ی فضاها شامل سینماها، مساجد، تئاتر، کتابخانه، گورستان ها و این قبیل اماکن در دسته این کاربری می باشند

کاربری بهداشتی-درمانی

دسته مراکز درمانی مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلینیک ها ساخته خواهند شد.

انواع کاربری زمین و زمین چند کاربره

این دسته املاک شامل انواع کاربری زمین های مختلف می باشند. نظیر کاربری مسکونی، اداری، تجاری در کنار هم دیگر

شیکه ارتباطی و دسترسی ها

همه ی خیابانهای اصلی و خیابانهای فرعی ،کوچه ها،بزرگراهها و فضاهای ارتباطی در این دسته قرار خواهند گرفت.

اگر قصد خرید ویلا در تهراندشت را دارید می توانید از مشاوران املاک ویلا مهدوی مشاوره دریافت نمائید تا بهترین سرمایه گذار ی را داشته باشید.

قوانین آپارتمان نشینی و ساعات سکوت

سرمایه گذاری در طلا، دلار، بورس و مسکن
بیشتر بخوانید

خرید ویلا تهراندشت 

ارسال دیدگاه