املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن

27 جولای 2024
0 دیدگاه
املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن

املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن

در خصوص راه های قانونی املاک بدون سند، شایان ذکر است سایت ثبت املاک sabtemelk.ir بر اساس ماده 147 قانون ثبت و قانون تعیین وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های بدون رسمی ایجاد شده است اسنادی که در برخی موارد امکان اخذ آن سند رسمی برای ملک و زمین وجود خواهد داشت و نحوه اخذ سند رسمی برای املاک بدون سند مستلزم تکمیل درخواست آنلاین در سامانه می باشد.

برای مشاوره در مورد املاک و مستغلات ( املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن ) مشاوران املاک ویلا مهدوی همراه شما هستند

در گذشته، بسیاری از املاک خصوصی بدون اسناد رسمی در نظر گرفته می شدند. به این معنا که تنها برخی از مالکان دارای سند قدیمی دال بر مالکیت ملک خود بودند، علیرغم اینکه با گذشت زمان و تصویب قوانین مربوط به ثبت ملک در کشور، لازم بود این مالکان بتوانند املاک خود را به ثبت برسانند. . ثبت نام کنید و برای آنها سند بگیرید.

اهمیت اخذ سند رسمی برای املاکی که به هر دلیلی فاقد سند هستند به این دلیل است که معمولاً قدرت اثبات اسناد رسمی بالاتر از اسناد عادی است. به همین دلیل است که پس از تصویب قوانین ثبت اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی، راه های قانونی برای اخذ سند املاک فاقد سند رسمی پیش بینی شد و در ادامه این مقاله قصد داریم راهکارهای قانونی را توضیح دهیم. .

بر این اساس ابتدا مشکل املاک بدون سند و راه های قانونی حل مشکل املاک بدون سند را توضیح می دهیم و سپس نحوه اخذ سند برای املاک فاقد سند را بررسی می کنیم.

مشکل املاک بدون سند | املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن

مشکل املاک بدون سند | املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن

در کشور ما اسناد تایید کننده مالکیت املاک شامل اسناد عادی و اسناد رسمی می باشد. اسناد رسمی اسنادی هستند که در ادارات و سازمانهای ذیربط از قبیل ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند. اما اسناد عادی می تواند توسط خود افراد در یک برگه معمولی تهیه و در زیر آن امضا شود.

القاعده، اسناد رسمی که نشان دهنده مالکیت مردم بر املاک و مستغلات است، ارزش و اعتبار بیشتری نسبت به اسناد عادی و غیررسمی اثبات مالکیت دارند و ارجاع به مالکیت از طریق آنها آسانتر است. البته لازم به ذکر است که اسناد رسمی ملکی به دو صورت به صورت سند رسمی پوم پوم یا دفترچه چند صفحه ای و یا به صورت سند رسمی ملکی تازه صادر شده است. و دارای هولوگرام و شناسه منحصر به فرد سند مالکیت می باشد.

اما همچنان افراد و مالکانی هستند که به هر دلیلی نمی توانند برای املاک خود سند رسمی بگیرند. در این صورت طبق قانون تحت شرایطی می توانند برای اموال بدون سند خود درخواست سند رسمی کرده و از طریق سامانه ذکر شده در قسمت های بعدی برای اموال بدون سند خود سند بگیرند.

سند وکالتی چیست؟
بیشتر بخوانید

نکته مهم در مورد مشکل املاک بدون سند این است که اخذ سند رسمی دال بر مالکیت ملک بسیار مهم است. زیرا گاهی اوقات سند عادی گم یا جعل می شود. ضمناً امکان دعاوی حقوقی ناشی از سند عادی و ناشی از ادعای امتناع و شک نسبت به اسناد عادی وجود خواهد داشت.

بنابراین بسیاری از مالکان خواهان حل مشکل املاک بدون سند و اخذ اسناد رسمی برای املاک خود هستند. گاهی تصور می‌شود که گرفتن سند رسمی برای املاک غیرممکن، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است، یا هزینه‌های گزافی در پی دارد. در قسمت بعدی راهکارهای قانونی برای حل مشکل املاک بدون سند را پیشنهاد می کنیم و نحوه اخذ سند املاک بدون سند را شرح می دهیم.

راه های قانونی برای حل معضل اموال بدون سند

در این قسمت راهکارهای قانونی برای رفع مشکل املاک بدون سند پیشنهاد می کنیم. اما قبل از آن ذکر یک نکته خالی از لطف نیست که منظور از املاک بدون سند چیست و چه کسانی می توانند با این راهکارها مشکل املاک فاقد سند خود را حل کنند و سند ملکی رسمی دریافت کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که برای حل مشکل املاک بدون سند، ماده 147 قانون ثبت تصویب شد و بر اساس این مواد، نحوه اخذ عنوان مالکیت برای املاک فاقد سند در نظر گرفته شد و پس از آن. ، در قانون به اصطلاح «قانون تعیین وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی» تصویب شد.

در قانون مذکور مقرر شده است که برای صدور سند مالکیت ساختمانهای احداث شده در زمین با ثبت و همچنین صدور سند مالکیت زمین کشاورزی و مزارع و باغات که به دلایلی از جمله فوت مالک یا عدم دسترسی به مالک یا مفقود شدن اسناد وی، امکان صدور سند مالکیت وجود نداشت، هیئتی به نام هیأت حل اختلاف ثبتی تشکیل می شود، بنابراین به طور کلی در این شرایط امکان اخذ سند رسمی وجود دارد:

زمین و باغ و ابنیه کشاورزی که دارای سابقه ثبت به نام اشخاص حقیقی بوده و متقاضی کلیه یا قسمتی از آنها را به صورت متعارف و به دلیل عدم دسترسی به مالک یا فوت ملک یا وراث رسمی خریداری نموده است. او موفق به دریافت سند غیرقانونی شد.

املاکی که دارای ثبت ثبتی بوده و متقاضی مالک رسمی ملک مشاع بوده و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین ملک مشاع یا فوت سایر مالکین یا ورثه آنها امکان اخذ آن وجود ندارد. گواهی مالکیت شش دانگ;

املاکی که زمین های آن وقف شده و متقاضی زمین را با حق احداث بنا اجاره کرده است اما موفق به اخذ سند مالکیت ساختمان نشده است که در این صورت با توجه به راهکارهای پیشنهادی قانونی این افراد می توانند برای املاک سند بگیرند. سند ندارند و مشکلشان را حل می کنند. بنابراین منظور از سند دریافت سند رسمی در موارد ذکر شده است.

خرید ویلا تهراندشت
بیشتر بخوانید

راه حل قانونی اخذ سند رسمی ملک بر اساس ماده 147 قانون ثبت، مراجعه متقاضیان به سایت ثبت اسناد و املاک و ارائه درخواست خود برای دریافت سند رسمی املاک بدون سند از طریق این سامانه است که در قسمت بعدی ، نحوه دریافت آن از طریق این سیستم سند خواص غیرمستند را توضیح می دهیم و سیستم جادوگر اسناد را در مقاله ای جداگانه توضیح می دهیم.

نکته مهم دیگری که در این قسمت لازم به ذکر است این است که درخواست صدور سند رسمی تک برگی از طریق سامانه ثبت املاک محدود به موارد ذکر شده می باشد. بنابراین افراد زیر نمی توانند برای ثبت نام در این سامانه اقدام کنند:

زمین و املاکی که سابقه ثبت ندارند.

املاک بدون ساختمان، حصارکشی شده یا بدون حصار؛

املاک و زمینی که مالک آن هنوز زنده است و برای تنظیم سند رسمی می توان به آنها دسترسی پیدا کرد.

املاک و زمین هایی که مالک آن فوت شده ولی متقاضی برای ثبت ملک به وراث خود دسترسی دارد و امکان انتقال سند رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی وجود دارد.

نحوه دریافت اسناد برای اموال غیرمستند ( املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن )

در مرحله اول اخذ سند رسمی ملک باید به سایت ثبت ملک مراجعه کرده و درخواست خود را در این سامانه ثبت نمایید. برای این کار کافیست به وب سایت sabtemelk.ir وارد شوید یا مطابق تصویر زیر عبارت سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت را جستجو کرده و به سایت اول دسترسی پیدا کنید. .

پس از ورود به این سامانه، در صورت احراز شرایط ثبت سند ملکی بدون سند، می توانید بر روی گزینه «درخواست پذیرش جدید» کلیک کنید و یا در صورتی که قبلا در این سامانه درخواست ثبت کرده اید، با تکمیل درخواست یا. برای پیگیری تحویل سند مالکیت، عبارت «اعلان فایل» را انتخاب کنید.

نحوه گرفتن سند رسمی املاک بدون سند

( املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن ) در این مرحله پس از مطالعه موافقتنامه منتشر شده در سایت، در خصوص ثبت ملک از طریق ماده 147 قانون ثبت، لازم است صلاحیت را انتخاب و تایید نموده و به مرحله بعد بروید.

راهنمای بازدید از ملک
بیشتر بخوانید

راه های قانونی اخذ سند رسمی املاک بدون سند

برای ثبت درخواست صدور و اخذ سند مالکیت املاک بدون سند، در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی هستید، کادر مربوطه را از گزینه بالا علامت زده و کادرهای علامت * را تکمیل نمایید.

اموال بدون سند یا وسیله قانونی برای آن

در این قسمت باید مشخصات خود ملک شامل محل، نوع ملک و مشخصات ثبتی ملک را وارد کنید.

سپس موضوع درخواست خود را مشخص کنید و به این سوال پاسخ دهید که آیا از طریق ماده 147 اصلاحی قانون ثبت درخواست صدور سند مالکیت کرده اید یا خیر؟

نحوه گرفتن سند رسمی املاک بدون سند

برای تکمیل مراحل اخذ سند رسمی املاک بدون سند، باید تمامی مدارک درخواستی را در سامانه ثبت املاک بارگذاری کنید. بنابراین ابتدا نوع سند را در کادر مربوطه انتخاب کرده و فایل مربوطه را به آن پیوست کنید.

راه های قانونی اخذ سند رسمی املاک بدون سند و هزینه ی پرداخت آن

اخذ سند رسمی از طریق سایت ثبت املاک مستلزم پرداخت هزینه درخواست است. بنابراین از طریق این سامانه نیاز به پرداخت هزینه مربوطه (معادل 50000 تومان) دارید که با پرداخت با فیش بانکی و درج مشخصات برگه در سامانه و یا پرداخت هزینه در ردیف امکان پذیر است.

در پایان مراحل ثبت درخواست اخذ سند املاک بدون سند، باید فرم درخواست خود را که در سامانه پر کرده اید پرینت کرده و به همراه سایر مدارک لازم جهت اخذ سند به اداره ثبت ارسال نمایید.

وقتی مدارک خود را برای پست ارسال کردید، در این سامانه شماره مرسوله پستی و تاریخ ارسال آن را ذکر کنید.

نحوه اخذ سند رسمی املاک بدون سند

در پایان، شماره پرونده خود را برای پیگیری بعدی دریافت کنید و آن را در جایی یادداشت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد املاک بدون سند و راه های قانونی این امر، با کارشناسان املاک ویلا مهدوی با شماره تماس حاصل نمائید.

سوالات متداول درباره املاک فاقد سند و راه های حقوقی اثبات آن

1- مشکل املاک بدون سند چیست؟
مشکل املاک بدون سند مربوط به املاکی است که ثبت دارند اما به دلایلی مانند فوت مالک یا موارد مشابه نتوانستند سند رسمی دریافت کنند.

2- راه های قانونی برای رفع مشکل املاک فاقد سند چیست؟
یکی از مهم ترین راه های حل مشکل املاک بدون سند، درخواست سند رسمی بر اساس ماده 147 قانون ثبت است.

3- چگونه می توان برای املاک بدون سند سند گرفت؟
برای اخذ سند املاک بدون سند، متقاضی ابتدا باید به سایت ثبت ملک مراجعه کرده، اطلاعات درخواستی خود را وارد کرده و پرینت درخواست را به اداره ثبت ارسال کند.

برای مطالعه بیشتر : املاک تهراندشت

خرید ملک در تهراندشت

اجاره ویلا در تهراندشت

شهرک افشاریه کرج کجاست؟

ارسال دیدگاه