فرق بین سند جعلی و اصل

10 فوریه 2024
0 دیدگاه
فرق بین سند جعلی و اصل

سند جعلی سندی است که عمداً و به صورت خلاف واقع ساخته شده یا دست‌کاری شده است و به منظور فریب دیگران و کسب منفعت غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، سند اصل سندی است که به طور قانونی و صحیح صادر شده و حاوی اطلاعات درست و واقعی است.

ویژگی‌های سند جعلی:

  • ساختگی بودن: سند جعلی می‌تواند کاملاً ساخته شده یا بخشی از آن دست‌کاری شده باشد.
  • عدم تطابق با واقعیت: اطلاعات مندرج در سند جعلی با واقعیت تطابق ندارد.
  • هدف نادرست: هدف از ایجاد سند جعلی، فریب دادن دیگران و کسب منفعت غیرقانونی است.
  • عناصر جرم: جعل سند، یک جرم کیفری محسوب می‌شود و مرتکب آن مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

ویژگی‌های سند اصل:

  • صدور قانونی: سند اصل توسط مرجع ذی‌صلاح و طبق قوانین و مقررات صادر می‌شود.
  • اطلاعات صحیح: اطلاعات مندرج در سند اصل با واقعیت مطابقت دارد.
  • هدف قانونی: هدف از صدور سند اصل، اثبات حق یا حقیقت است.

تفاوت اسناد جعلی با اصل: درست است که امروزه اسناد تک برگی جایگزین اسناد قدیمی شده و معاملات ملکی با اطمینان و آرامش بیشتری انجام می شود. اما همیشه به دلیل جعلی بودن اسناد احتمال خطا در معاملات وجود دارد. پس لازم است فرق بین اسناد جعلی و اصل را بدانید تا بتوانید این دو مدل سند را به راحتی تشخیص دهید. متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل ناتوانی در تشخیص اسناد جعلی و اصل، میلیاردها تومان از دارایی خود را از دست می دهند و به معنای واقعی کلمه در تاریکی رها می شوند.

در این مقاله تصمیم گرفتیم تفاوت سند جعلی و اصل و نحوه تشخیص این دو مدل سند را توضیح دهیم. اگر شما هم قصد خرید ملک را دارید، پیشنهاد می شود دقایقی از وقت گرانبهای خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای خرید و فروش ویلا، زمین و باغ می توانید با مشاورین مجرب ویلا مهدوی بصورت حضوری و یا تلفنی اقدام نمایید.
ارتباط با ما 
تهراندشت، خیابان تهران بعداز میدان
چناران_املاک ویلا مهدوی
۰۹۳۵۱۴۷۳۵۸۸
۰۹۱۲۵۷۵۵۸۹۰
۰۹۱۲۴۶۲۴۲۳۹

هدف از بررسی سند ملک چیست؟ |  فرق بین سند جعلی و اصل

به طور کلی سند یکی از مهمترین ادله در امور کیفری و حقوقی است و سند مهمترین دلیل برای اثبات مالکیت افراد بر اموال یا زمین خود است. به عبارت دیگر مهمترین دلیل مالکیت افراد، عنوان مالکیت است و در تعارض بین مالکیت و تصرف، همواره عنوان مالکیت برتری دارد و صاحب ملک حق تصرف کامل در ملک خود را خواهد داشت. . سند ملکی یکی از انواع اسناد است و علاوه بر این سند اسناد دیگری نیز وجود دارد اما در این مقاله در مورد صحت سنجی سند و ذکر نکات لازم در این زمینه صحبت خواهیم کرد.

سند ملک خود دارای انواعی مانند تک صفحه و چند صفحه است و از آنجایی که امکان جعل و تقلب با اسناد جعلی وجود دارد، لازم است صحت سند در معاملات استعلام شود و در صورت عدم وجود سند. تأیید شده، ممکن است اموال مردم در ملک یا خود زمین از بین برود.

چگونه یک سند جعلی را تشخیص دهیم؟ ( فرق بین سند جعلی و اصل )

تأیید محتوا: صحت محتوا، امضا، مهر و سایر جزئیات سند.
مقایسه با مدارک مشابه: سند مورد نظر را با مدارک مشابه و معتبر مقایسه کنید.
مشاوره با کارشناس: در صورت شک، بهتر است از کارشناسان آگاه مانند کارشناسان سند و امضا کمک بگیرید.

خرید ویلا شهرکی احمد آباد
بیشتر بخوانید

توجه: تشخیص سند جعلی ممکن است نیاز به تخصص و تجربه داشته باشد. بنابراین، اگر به سندی برخورد کردید که به صحت آن مشکوک هستید، بهتر است از مشاوره حقوقی استفاده کنید.

تفاوت سند جعلی و اصل از نظر ظاهر

اولین تفاوت بین سند جعلی و سند اصلی: تفاوت های ظاهری و فیزیکی
اولین تفاوتی که می توان بین اسناد معتبر و جعلی در نظر گرفت ظاهر آنهاست. در ادامه به طور مختصر و مفید به بیان برخی از این تفاوت ها می پردازیم:

خطوط برجسته فلزی یا سه بعدی در اطراف اسناد تک برگ: خطوط برجسته فلزی یا سه بعدی در اطراف اسناد تک برگ اصلی موجود است. اگر سند را لمس کردید و چنین خطوطی وجود نداشت، به راحتی می توانید سند را جعلی بدانید.
واترمارک و تصاویر محو شده روی اسناد تک برگ: اسناد تک برگ معمولاً یک سری طرح دارند، مثلاً نقشه ایران که در وسط آن یک «الله» وجود دارد. از طرف دیگر، یک سری تصاویر محو شده روی سند تک برگ اصلی وجود دارد که وقتی سند را در معرض نور قرار می دهیم، آشکار می شوند.
هولوگرام مرجع ثبت: اصل اسناد توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر می شود و سازمان ثبت با استفاده از دستگاه مخصوص هولوگرام را روی اصل اسناد می چسباند. این هولوگرام دارای کد 12 رقمی است که تاریخ و شماره سند را نشان می دهد. اگر این هولوگرام جدا یا آسیب دیده باشد سند تک برگی از نظر اعتبار دچار مشکل می شود.
مهر قابل مشاهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: اصل کلیه اسناد دارای مهر قابل مشاهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد. اگر سند تک برگی چنین مهری ندارد، به هیچ وجه به اعتبار آن اعتماد نکنید.
مراجعه به سایت ssaa.ir; روش دوم برای تشخیص سند اصلی از جعلی
یکی از مهمترین کارهایی که پس از مشاهده سند تک صفحه ای باید انجام شود، مراجعه به سایت ssaa.ir و تایید اصالت سند است. در منوی اصلی این سایت بخشی به نام خدمات الکترونیکی وجود دارد. در این قسمت زیربخش های «درخواست های ثبتی» و «تأیید اصالت سند مالکیت» را در قسمت درخواست های ثبت نام ببینید. برای سهولت کار خود می توانید روی لینک زیر کلیک کرده و به بخش احراز هویت سند دسترسی پیدا کنید:

قسمت اصالت اسناد ملکی در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
در این قسمت اطلاعات درج شده در سند را در فیلدهای مشخص شده وارد کرده و دکمه تایید را فشار دهید تا درستی و نادرستی آن تایید شود.

توجه داشته باشید که صحت سند از طریق سامانه ثبت نام اینجانب به آدرس my.ssaa.ir قابل تایید است. پس از ورود به این سامانه وارد قسمت «اسناد رسمی» شده و روی «تایید صحت سند» کلیک کنید. در این سامانه شناسه سند و کد تایید را وارد کنید تا صحت سند مشخص شود.

نحوه تشخیص صحت سند دارایی تک صفحه ای

همانطور که در قسمت قبل گفته شد سند ملک دارای انواع مختلفی از جمله سند تک برگی و سند یا دفترچه چند برگی است که لازم است صحت این اسناد را استعلام کرد. سند تک برگی یکی از انواع اسناد ملکی است که مالکیت ملک یا زمین را ثابت می کند. در این سند نقشه ملک و سایر مشخصات ملک درج شده است و به همین دلیل امکان جعل این نوع سند ملکی بسیار کم خواهد بود. سند مالکیت تک برگی به صورت مکانیزه صادر می شود و هیچ گونه مسائل گذشته مربوط به صدور سند ندارد. اگر بخواهیم صحت سند تک برگی را جویا شویم، سه گزینه دارید.

کلاهبرداری در تهراندشت
بیشتر بخوانید

از صحت سند مطلع شوید
1. حضوری به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید
اولین راه برای تشخیص صحت این نوع اسناد ملکی مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک و استعلام و تایید سند می باشد. لازم به ذکر است که این روش مشکلات زیادی دارد و می تواند زمان بر باشد. به همین دلیل است که توصیه می شود صحت سند خود را به صورت آنلاین بررسی کنید.

2. به سایت www.ssaa.ir مراجعه کنید
در صورتی که می خواهید از صحت سند تک برگی به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری به ثبت احوال مطلع شوید، می توانید با مراجعه به سامانه ثبت اینجانب و یا مراجعه به ssaa do از سند خود مطلع شده و مالکیت آن را تایید کنید. . سیستم شما البته لازم به ذکر است استعلام اصالت سند با مراجعه به سامانه ssaa.ir مربوط به مدارک تک برگی قدیمی تری است که کد تایید ندارند.

برای دریافت درخواست تایید مالکیت با مراجعه به سامانه ssaa.ir باید مراحل زیر را طی کنید:
ابتدا باید وارد سامانه ذکر شده در ssaa.ir شده سپس وارد صفحه میز خدمات الکترونیکی شده و در قسمت درخواست های ثبت نام گزینه تایید اصالت سند را انتخاب کنید. پس از آن و در مرحله دوم باید اطلاعات سند از قبیل نوع سند، واحد ثبتی، استان محل سند و … را وارد کنید. و گزینه تایید را انتخاب کنید. به این ترتیب درخواست اصالت سند فقط مربوط به مدارکی است که فاقد کد تاییدیه هستند اما اگر سند از نوع جدید باشد می توانید با مراجعه به سامانه ثبت اینجانب درخواست کنید.

3. از سیستم ثبت نام من دیدن کنید
مراحل تشخیص صحت سند مالکیت به شرح زیر است:

ابتدا وارد سامانه ثبت نام من به آدرس my.ssaa.ir شوید و از بین گزینه های موجود مدارک رسمی را انتخاب کنید. پس از آن وارد صفحه بعدی می شوید و در این صفحه باید گزینه تایید صحت سند را انتخاب کنید. پس از آن باید کد تایید و شناسه سند را وارد کرده و گزینه جستجو را انتخاب کنید. در این مرحله می توانید صحت سند خود را در این سیستم بررسی کنید. توجه داشته باشید که برای بررسی صحت سند به صورت آنلاین به اطلاعاتی مانند استان واحد ثبتی، شماره اصلی، شماره فرعی، شماره الکترونیکی شرکت املاک، شماره شناسایی یکتا، شماره ملی و شماره شرکت املاک نیاز دارید. و
شما به شماره صفحه نیاز دارید.

اگر سند ملک مورد نظر تک برگ نبود و دفترچه (منگوله دار) بود؟

روانشناسی مشتری املاک
بیشتر بخوانید

اگر سند ملک مورد نظر، تک‌برگ نبود و دفترچه‌ای (منگوله‌دار) بود، چه کاری می توان کرد؟

اسناد منگوله ای یا به اصطلاح دفترچه ها سال هاست که منسوخ شده اند و منتشر نمی شوند. اما آنها همچنان معتبر هستند. البته امکان ردیابی صحت آنها از طریق سامانه های آنلاین وجود ندارد. برای تشخیص اصالت آنها می توانید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه و درخواست خود را برای تشخیص صحت سند به مرجع ذیصلاح ارائه دهید.

یکی دیگر از راه های تشخیص صحت اسناد پوم پوم، کمک گرفتن از مشاوران و کارشناسان حوزه املاک است. این افراد با تجربه و دانش خود در این زمینه می توانند به شما کمک کنند تا صحت این اسناد را به راحتی تشخیص دهید.

استعلام اصالت سند یا دفترچه ملک چند صفحه ای (منگوله دار)

در قسمت قبل اطلاعات لازم در مورد نحوه تشخیص صحت سند تک صفحه ای آورده شده است. اما در این قسمت قصد داریم نحوه استعلام سند ملکی چند صفحه ای یا پوم پوم را توضیح دهیم. سند چند صفحه ای یا منگوله نیز یکی از انواع اسناد مالکیت ملک یا زمین است که نشان دهنده مالکیت مالک است. استفاده از اسناد پومپوم امروزه دیگر کاربردی ندارد زیرا مشخصات این نوع اسناد ملکی به صورت دستی نوشته می شود و در نتیجه مندرجات سند با گذشت زمان خط خورده یا گم می شود.

به همین دلیل از سال 1389 صدور این نوع املاک تقریباً منسوخ شده و اسناد تک برگی جایگزین اسناد کوایر شده است. علاوه بر این، دست نویس بودن اسناد چند صفحه ای، خطر جعل این اسناد را افزایش می دهد. از طرفی دست نویس بودن محتوای این سند نیاز به استعلام اصالت و صحت این نوع اسناد ملکی را افزایش می دهد. در مورد نحوه تشخیص صحت سند مالکیت کتاب نیز باید گفت که در حال حاضر امکان استعلام اینترنتی صحت این نوع اسناد وجود ندارد. بنابراین اگر می خواهید صحت این سند را بررسی کنید باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه و درخواست تایید اصالت سند منگوله شده را ارائه دهید.

با گروه مشاور املاک ویلا مهدوی، معاملات ملکی را با اسناد تک برگی معتبر انجام دهید.

در این مقاله سعی شده است تفاوت سند جعلی و اصل را توضیح داده و راه های استعلام اصالت اسناد اصلی را بررسی کنیم. امیدواریم نکات این مقاله به شما کمک کند در هنگام خرید ملک معامله ای صحیح و مطمئن داشته باشید و از معامله خود راضی باشید.

اگر قصد خرید و فروش ملک را دارید و می خواهید معامله ای مطمئن و اصولی انجام دهید، توصیه می شود از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرید. این افراد با تکیه بر دانش و تجربه خود قادر خواهند بود به سوالات لازم پاسخ دهند و به شما کمک کنند تا یک معامله حرفه ای را بدون تردید انجام دهید.

گروه مشاورین املاک ویلا مهدوی یکی از مراکزی است که همواره تلاش می کند فضای کسب و کار امن و مطمئنی را در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار دهد. در صورت تمایل به بررسی صحت سند تک برگی یا منگوله دار می توانید با مشاوران و متخصصان ویلا مهدوی مشورت نمایید.

برای مطالعه بیشتر : نکاتی برای خرید ویلا

قیمت زمین در سرخاب

ارسال دیدگاه