تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز

16 آگوست 2024
0 دیدگاه
تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز

تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز
یکی از رایج ترین و عام ترین تقسیمات مالکیت، مشترک و خصوصی است. مالکیت مشترک و مالکیت خصوصی دو مفهوم مهم و کلیدی از نظر مالکیت معنوی املاک و مستغلات هستند. این دو مفهوم دارای تعاریف و ویژگی های متفاوتی هستند که هر کدام در مشاوره های حقوقی و معاملات ملکی اهمیت خاصی دارند. در این مقاله به تعاریف مالکیت مشاع و مالکیت خصوصی و همچنین تفاوت این دو می پردازیم.

اموال مشاع چیست؟ | تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز

اموال مشاع چیست؟ | تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز

مشترک در لغت به معنای مال مشاع و غیر تقسیم است. و در منابع حقوقی این کلمه عمدتاً برای اطلاق املاک و زمین به کار رفته است. در واقع می توان گفت مال مشاع اموالی است که چند نفر در آن شریک شده اند به طوری که نمی توان سهم هر فرد را به طور جداگانه و واضح بیان کرد. یک مثال خاص از ملک مشاع، مجتمع مسکونی یا آپارتمان است، به استثنای واحدهای مسکونی که دارای مالکیت مشخص هستند. بقیه قسمت های آن برای ساکنین مشترک است. این قسمت ها شامل پارکینگ، راهرو، پله، آسانسور، استخر و … می باشد. استفاده از ملک مشاع برای کلیه ساکنین قابل دسترس و امکان پذیر خواهد بود و هرگونه تصمیم در مورد ملک مشاع باید با رضایت و اطلاع کلیه مالکین و اعضاء اتخاذ شود. با خرید و معرفی مابه التفاوت انواع املاک را بشناسید. بین ملک مشاع و ملک استیجاری

ملک مفروز چیست؟ | تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز

در حقوق می گویند اموال قابل تقسیم و تفکیک است. مال منفصل را می توان گفت مال مشاعی است که تقسیم شده است. در واقع زمانی است که صاحبان اموال مشاع تصمیم به تقسیم ملک مشترک خود با مشورت و توافق دوجانبه داشته باشند; ملک فروخته می شود. به عبارت دیگر، مالکیت خصوصی فقط یک مالک خاص دارد و همان مالک می تواند در مورد تصرف ملک خود تصمیم گیری کند. اموال توقیف شده می تواند شامل واحدهای مسکونی، زمین، ساختمان یا هر ملک تجاری باشد. اموال خصوصی به هر گونه اموالی اطلاق می شود که به طور جداگانه متعلق به یک شخص باشد. در اموال توقیف شده، مالک حق انحصاری ملک و مالکیت دارد.

همه چیز درباره تهراندشت
بیشتر بخوانید

تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز چیست ؟

تقسیم اموال: در اموال جمعی، همه کالاها و اموال مشترکاً بین دو یا چند نفر مشترک است. در ملک مفروز ملک به صورت انفرادی متعلق به یک نفر است.
حق استفاده: در اموال مشاع همه مالکان حق استفاده مساوی از مال مشاع را دارند و باید از ملک به صورت توافقی و مشارکتی استفاده کنند. در مال توقیف شده، مالک حق انحصاری و مالکیت کامل ملک خود را دارد.
تقسیم هزینه ها: در مالکیت مشترک، هزینه های نگهداری و تعمیر باید بین همه شرکا تقسیم شود و مالکان باید به نسبت سهم خود از دارایی در این هزینه ها سهیم باشند. در ملک مفروز کلیه هزینه ها به عهده مالک می باشد
تصمیم گیری: در مالکیت مشاع هر تصمیم و اقدامی در خصوص ملک مشاع باید توسط کلیه مالکین صورت گیرد و در این صورت باید بین تمامی شرکا توافق حاصل شود. در مالکیت فردی، مالک به تنهایی تمامی تصمیمات مربوط به ملک را اتخاذ می کند.
در سایت املاک ویلا مهدوی به راحتی سایر مسائل حقوقی و نکات کلیدی را مشاهده کنید. تا در صورت مواجه شدن با این مشکلات بتوانید راه حلی عملی بیابید و از آن استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر : سند وکالتی چیست؟

ارسال دیدگاه