پلاک ثبتی چیست

8 آگوست 2024
0 دیدگاه

پلاک ثبتی چیست
قوانین مربوط به پلاک و ثبت ملک بسیار حائز اهمیت است، از جمله در معاملات ملکی یکی از مهمترین مسائل اخذ سند ملک و پلاک می باشد. زیرا طبق قانون ثبت، دولت شخصی را که نامش در سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت شده است، مالک می‌شناسد. بنابراین کسب عنوان و داشتن پلاک بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

پلاک ثبتی چیست و نحوه اخذ پلاک ثبتی چگونه است؟

سازمان ثبت اسناد و املاک برای شناسایی املاک و اراضی ابتدا موقعیت ملک را ارزیابی می کند، سپس آن را تقسیم و طبقه بندی می کند. تقسیم بندی فوق از استان شروع می شود و به واحدهای کوچکی به نام ادارات ختم می شود. قطعات ضبط شده نیز به قطعات تقسیم شده و برای قطعات اصلی کد شناسایی یا شماره تعیین می شود. تعداد زیاد املاک در نهایت باعث شد که به هر ملک یک شماره اولیه و ثانویه اختصاص داده شود. به ترکیب شماره اولیه و ثانویه شماره پلاک می گویند.

پلاک ثبتی چه تفاوتی با شمارۀ تفکیکی دارد؟

شماره پلاک از دو قسمت اصلی و فرعی تشکیل شده است. البته این امکان هم وجود دارد که قسمت اصلی تک جزء باقی بماند و شماره فرعی نداشته باشد. پلاک ثبتی در کلیه موارد از دو قسمت اصلی و فرعی تشکیل شده است، اما شماره تفکیک زمانی است که ملک ثبت شده توسط سازمان کل اسناد و ثبت املاک به دو یا چند قسمت کوچکتر تقسیم شود و در در مورد مجلس، شماره ای برای این قسمت جداگانه تعیین می شود که به آن شماره قسمت جداگانه می گویند. به عدد متمایز، عدد نمودار نیز گفته می شود و از 1 شروع می شود و با شماره نمودار ادامه می یابد. هر قطعه جداگانه می تواند به طور جداگانه تملک شود و برای این کار می توانید سند مالکیت شش دانگ را از اداره ثبت محلی دریافت کنید. شماره اپارتمان قسمت تفکیک خط طرح تفکیک است که در سند، بانک چگ، طرح مونتاژ یا طرح تفکیک ثبت می شود.

درج شمارۀ پلاک تفکیکی در سند مالکیت

درج شمارۀ پلاک تفکیکی در سند مالکیت

سوال بعدی در مورد پلاک این است که شماره پلاک ذکر شده در سند مالکیت چگونه است؟
شماره پلاک به طور کلی در اسناد مالکیت به چهار صورت ذکر می شود:

یک عدد اولیه و یک عدد ثانویه
یک عدد اصلی و چندین شماره فرعی
یک شماره اصلی، بدون شماره داخلی
تعدادی اعداد اصلی و تعدادی فرعی
پلاک ثبتی و آیین نامه ثبت املاک
پلاک ثبتی و آیین نامه ثبت املاک
مدارک مورد نیاز برای دریافت شماره پلاک
برای دریافت شماره پلاک به مدارک زیر نیاز داریم:
اگر ملک دارای سند باشد، کپی سند مالکیت یعنی اصل سند و سند یا سندی که متقاضی را به مالک اصلی پیوند می دهد، الزامی است. در صورتی که املاک دارای سند مشترک باشد، سند مشترک متقاضی و در صورتی که سند ملکی به نام متقاضی نباشد، ارائه اسناد وکالت مربوطه الزامی است.

مدارک لازم برای اخذ شماره پلاک ثبتی

ابتدایی ترین مرحله برای اخذ شماره پلاک، تهیه مدارک است. پس از تهیه اسناد، تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و فایل مربوطه در مرحله بعدی خواهد بود. مختصات UTM را اعمال کنید.

سطح سوم؛ تهیه اسناد و تهیه عکس یا اسکن آنها با پسوند jpg یا png با حداکثر حجم 150 کیلوبایت. مدارک مرحله سوم عبارتند از: اصل شناسنامه و کارت ملی – کپی اصل سند ملکی در صورت استشهاد – اصل و کپی کلیه اسناد سوگند به دست مالکی که سند به نام او صادر شده است. – اصل سند مالکیت در اسناد ضمیمه شده به نام متقاضی و کپی صفحات اول، دوم، سوم، صفحه مرز ملک، صفحات توضیحات و انتقال – طرح مالکیت با مختصات UTM تعیین شده توسط متقاضی – رسید بانکی برای هزینه درخواست به مبلغ پانصد هزار ریال در حساب بانکی سیبا به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی.

نکاتی که باید درباره خرید زمین و باغچه بدانید تا کلاه سرتان نرود
بیشتر بخوانید

اسناد فوق الذکر را به یک کافی نت ببرید و اسکن کنید، سپس آنها را روی فلش USB یا دیسک فشرده اسکن کنید. البته اگر دفتر امکانات لازم را داشته باشد می توانند این کار را هم انجام دهند.

مرحله بعدی تکمیل فرم اولیه بر اساس فرم درخواست پذیرش و دریافت شماره ورود به سیستم می باشد.

پس از انجام مراحل قبلی و تهیه مدارک و تصاویر آنها، با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و یا کافی نت برای دریافت شماره ورود به سیستم، اسناد را با خود ببرید. البته می توانید مستقیماً فرم درخواست پذیرش (در این سایت www.sabtemelk.ir) را پر کرده و شماره ورود را دریافت کنید.

در مرحله بعد به قسمت پر کردن درخواست در صفحه اول سامانه رفته و از شماره دریافتی در مرحله قبل و کد ملی متقاضی شخصا یا از طریق دفاتر اسناد رسمی یا کافی نت های آنلاین با شماره دریافتی خود استفاده کنید. در مرحله قبل کد ملی متقاضی را وارد کرده و درخواست خود را تکمیل کنید.

ارسال مدارک به واحد ثبت نام گام بعدی شما خواهد بود. پس از تکمیل درخواست، آن را پرینت کرده و به همراه مدارک ذکر شده در مرحله سوم از طریق پست سفارشی به واحد ثبت نام ارسال و کد رهگیری 20 رقمی را از واحد ثبت نام دریافت نمایید. اداره پست

در پایان با استفاده از شماره ورود و کد ملی مجددا وارد سامانه شده و شماره رهگیری 20 رقمی دریافتی از اداره پست را وارد کرده و ثبت درخواست را تکمیل و شماره پرونده خود را دریافت نمایید.

پلاک ثبتی و آیین نامه ثبت املاک

درخواست الکترونیکی شماره پلاک آپارتمان
برای درخواست شماره پلاک ملک یا آپارتمان به صورت الکترونیکی به سایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک به نشانی http://ssaa.ir مراجعه کرده و شناسه منحصر به فرد درخواست را که یک کد 18 رقمی می باشد وارد نمایید. ، در بخش خدمات الکترونیکی.

شناسۀ یکتای استعلام یعنی چه؟

اصولاً اطلاعات اسناد ملکی در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت می شود. پس از ثبت نهایی این اطلاعات، یک کد 18 رقمی به سند اختصاص می یابد و از آنجایی که این کد در سراسر کشور منحصر به فرد است و هرگز تکرار نمی شود، به آن شناسه یکتا می گویند.

از چه راه هایی می توان پلاک ثبتی ملک را بدست آورد؟

1- از پلاک املاک مجاور

یکی از ساده ترین راه های اخذ پلاک مراجعه به املاک مجاور و اخذ پلاک آنهاست. در صورت همکاری همسایگان و تهیه پلاک برای املاک مجاور، می توان پلاک آدرس مورد نظر را تهیه کرد.

در خصوص املاک ثبتی که دارای سابقه نقل و انتقال اخیر به اداره ثبت اسناد و املاک هستند، می توانید مشخصات ملک از جمله پلاک ثبتی را با ارائه درخواست به دادگاه درخواست کنید. در صورت توقیف، ماده 19 قانون اجرای محکومیت های مالی، اخذ مشخصات و شناسایی اموال متقاضی توقیف را از متهم تسهیل کرده است. به موجب این ماده و تبصره آن مراجعی مانند سازمان ثبت احوال و شهرداری به حکم دادگاه مکلفند فهرست و مشخصات اموال متعلق به خوانده و همچنین صورت نقل و انتقالات و هرگونه تغییر دیگری را ارائه کنند. در اموال مذکور از یک سال قبل از صدور حکم قطعی. دادگاه رسیدگی کننده باید اعلام کند.

ویلا داخل بافت یا بیرون بافت ؟
بیشتر بخوانید

2- اخذ پلاک ثبتی با مراجعه به سازمان آب

درخواست علامت گذاری مورد نظر با درخواست کتبی به اداره آب شهرستان یا منطقه و یا با ارائه پلاک امکان پذیر است.

3- به شهرداری مراجعه شود

چنانچه ملک مذکور در سالهای اخیر سابقه بازسازی یا نوسازی داشته باشد می توانید با ارسال استعلام قضایی به شهرداری ذیصلاح نسبت به درخواست پلاک ثبتی آدرس مورد نظر اقدام نمایید.

4- در صورت تک برگ بودن سند با کد ملی مالک

علاوه بر آنچه گفته شد، در صورت داشتن شماره ملی محکوم علیه می توانید از طریق شماره ملی درخواست توقیف و رسیدگی کنید. فقط توجه داشته باشید که این امکان برای املاکی که سند تک صفحه ای یا سند سبز یا حتی دارند صدق می کند. به عبارت دیگر، املاکی که مربوط به حدود سال 90 است و تعمیر و تجمیع شده است یا حداقل یک بار به بازار عرضه شده است یا تفکیک و تقسیم شده است یا مالک مستقیماً درخواست سند فقط یک صفحه کرده است. معتبر هستند.

5- راههای احراز اصالت پلاک و سند مالکیت

متأسفانه، اگرچه تأیید صحت سند مالکیت برای طرف معامله بسیار مهم است، اما لازم است که سازمان ثبت املاک این فرصت را در اختیار افراد قرار دهد (همانطور که در کشورهای پیشرفته سالهاست که رواج دارد و به راحتی می توان اصالت را تأیید کرد. نیاز به سند مالکیت داشت) اما تاکنون به دلیل قدیمی بودن سیستم مدیریتی سازمان ثبت و فرسودگی آن و زمامداری مدیرانی که از فناوری و علم روز آگاهی ندارند، چنین سامانه ای ارائه نشده است.

اخیرا وب سایت و پورتالی معرفی شده است که اگرچه ناقص و ناقص است اما چنین امکانی را فراهم می کند و امکان استعلام تعداد کمی از اسناد ملکی وجود دارد و امید است مراحل و امکانات آن به اتمام برسد و در طول زمان غنی شده است.

وضعیت ثبتی ملک به چه معناست؟

حتماً در بسیاری از موارد با اصطلاح «خلاصه وضعیت ثبت ملک» یا «فرایند ثبت ملک» یا عبارت «محتوای پرونده ثبتی» و اصطلاحات مشابه برخورد کرده اید.

حتماً در بسیاری از موارد با اصطلاح «خلاصه وضعیت ثبت ملک» یا «فرایند ثبت ملک» یا عبارت «محتوای پرونده ثبتی» و اصطلاحات مشابه برخورد کرده اید.

از جمله اینکه این اصطلاحات به طور گسترده در پرونده های قضایی یا در مواردی که در شورای نظارت بر ثبت استان یا شورای عالی ثبت مطرح می شود استفاده می شود.

ممکن است برایتان درباره پلاک ثبتی چیست سوال شده باشد که:

منظور از وضعیت ثبت ملک یا فرآیند ثبت ملک چیست؟

برای املاک و مستغلات از لحظه ارسال اظهارنامه بلافاصله پرونده در اداره ثبت اسناد و املاک تشکیل می شود، بنابراین هر پلاک ثبتی در اداره ثبت اسناد و املاک دارای پرونده ثبتی است.

پرونده ثبتی هر ملک نمایانگر کلیه رویدادها و رویدادهای ثبتی مربوط به آن ملک است که نقطه شروع آن اظهارنامه ثبت ملک است. در واقع، اولین سندی که باعث ارسال پرونده ثبتی برای هر ملکی می شود، اظهارنامه ثبتی است.

قوانین خرید و فروش املاک
بیشتر بخوانید

اظهارنامه ثبت ملک اولین گامی است که برای ثبت ملک به منظور اخذ سند انجام می شود.

اظهارنامه ثبت ملک باید توسط شخصی که به طور قانونی مالک یا تصرف ملک است، ارائه شود.

مضافاً کسانی که به عنوان نماینده مالک شناخته می شوند مانند متولی وقف یا شخصی که دارای اذن و وکالت نامه مالک برای ثبت ملک است یا شخصی که مدیر دفتری است که مسئول ثبت مالکیت است. می تواند به طور قانونی مالکیت را ثبت کند و به دست آورد سند باید از طرف موقوفه یا از طرف موکل یا از طرف اداره مربوطه امضا شود.

از ابتدای ثبت اسناد در ایران، اکثر اراضی دارای مالک یا متصرف در ایران به ثبت رسیده و با تسلیم اظهارنامه ثبتی و پس از طی مراحل قانونی مناسب برای آن سند صادر شده است.

بنابراین کمتر زمینی وجود دارد که برای آن صورت ثبتی تنظیم و برای این امر درخواست ثبت و صدور سند می شود. اکثر پلاک های ایران در سال های اخیر ثبت و برای آن ها سند صادر شده است.

به هر حال اگر این قسمت از مشکل در مورد وضعیت ثبت ملک را همانطور که گفتیم کنار بگذاریم، باید گفت که منظور از ثبت ملک از شروع ثبت ملک تا صدور سند و نقل و انتقالات است. و توقیف یا تفکیک پس از صدور سند. این اتفاق افتاده و در پرونده ثبت نام او ثبت شده است.

نقطه شروع این رویدادها پس از درخواست ثبت ملک از سوی متقاضی و ثبت درخواست ثبت در دفاتر مربوطه سازمان املاک، نماینده و کارشناس می باشد اداره ثبت اسناد و املاک از ملک بازدید کرده و گزارش جلسه را برای احراز تصرف تهیه می کند.

پس از تصویب در جلسه، نقشه ملک تهیه می شود. سپس اطلاعیه های مربوط به تعیین حریم املاک تهیه و در روزنامه برای تعیین حدود چهارگانه آن منتشر می شود.

پس از طی مهلت های قانونی مرتبط با مهلت مخالفت با این اطلاعیه ها، در نهایت در صورت عدم اعتراض، پیش نویس سند مالکیت تنظیم و پس از تایید نهایی مدیر ثبت اسناد و املاک، موجب صدور حکم می شود. عنوان به مالک

پس از صدور سند مالکیت می توان نقل و انتقالات را به ملک انجام داد و این نقل و انتقالات از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام می شود.

کلیه دفاتر اسناد رسمی موظف به اخذ اطلاعات از اداره کاداستر جهت نقل و انتقال املاک هستند. درخواست های مربوط به واگذاری هر پلاک و نقل و انتقال انجام شده در پرونده ثبتی آن ملک درج می شود.

در نتیجه هر گونه نقل و انتقالی که به صورت رسمی در ملک صورت می گیرد به اداره ثبت اسناد و املاک اطلاع داده می شود.

در صورتی که مراجع قضایی، مالیاتی یا ثبتی نسبت به توقیف اموال اقدام کرده باشند، اعمال مربوط به بازداشت و توقیف اموال نیز در اداره ثبت قرار می گیرد.

بر این اساس می توان گفت فرآیند ثبت مالکیت شامل کلیه وقایع ثبتی و حقوقی مربوط به این شماره گذاری از درخواست صدور سند تا نقل و انتقالات و رویدادهای ثبتی پس از صدور سند می باشد.

برای مطالعه بیشتر : نکاتی که باید درباره خرید زمین و باغچه بدانید تا کلاه سرتان نرود

ارسال دیدگاه