نحوه و مراحل گرفتن سند المثنی ملکی

31 جولای 2024
0 دیدگاه
نحوه و مراحل گرفتن سند المثنی ملکی

مراحل گرفتن سند المثنی ملکی
طبق قانون، ثبت سند مالکیت سندی است که مالکیت شخص را ثابت می کند. پس از ثبت قانونی ملک در آژانس املاک، با صدور سند مالکیت، مالکیت و تصرف قانونی شخص تأیید می شود. اهمیت مالکیت بر کسی پوشیده نیست. اما گاهی به دلیل شرایطی که ممکن است خارج از اراده باشد، مالکیت ملک از بین می رود یا آسیب می بیند. گاهی ممکن است در هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله، سیل، سرقت، آتش سوزی و تصادفات جاده ای، عنوان ملک از بین برود یا تمام یا قسمتی از آن از بین برود. در این شرایط قانون شرایط و ضوابطی را در نظر گرفته است که بر اساس آن می توان رونوشت سند ملکی را برای افراد دریافت کرد. روش و فرآیند صحیح دریافت کپی سند ملکی را بدانید.

نحوه و مراحل گرفتن سند المثنی ملکی چگونه است ؟
نحوه و مراحل گرفتن سند المثنی ملکی چگونه است ؟

سند به هر سندی گفته می شود که در دفاع یا محاکمه قابل استناد باشد. در صورتی که سند مالکیت به دلایل مختلف به سرقت رفته یا مفقود شود و یا تمام یا قسمتی از آن از بین برود مالک می تواند تقاضای سند مالکیت المثنی کند. ضمناً در صورتی که سند متعلق به شخص دیگری باشد و امکان استرداد آن از مراجع قانونی وجود نداشته باشد، می توانید درخواست سند المثنی نیز نمایید. در این شرایط مالک قبل از هر چیز باید علت مفقود شدن یا از بین رفتن سند مالکیت خود را کتباً اعلام کند. سوگندنامه امضا شده توسط حداقل سه نفر که امضای آنها توسط یکی از دفاتر رسمی اسناد رسمی تایید شده باشد باید به اداره ثبت احوال محل تحویل داده شود. فرم مبایعه نامه در دو نسخه چاپ شده بر اساس نمونه تعیین شده توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
اداره ثبت احوال در هنگام اعلام درخواست رونوشت سند ملکی را به صورت دستی یا الکترونیکی به دفاتر اسناد رسمی اعلام می کند. این مطلب ظرف مدت یک هفته در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یا در یکی از روزنامه های آگهی ثبت شده به هزینه شاکی چاپ می شود. پس از انجام این مراحل، درخواست ذخیره می شود. در صورت عدم اعتراض ظرف ده روز از تاریخ انتشار آگهی، رونوشت سند ملک صادر می شود.
به طور خلاصه برای المثنی مراحل زیر باید طی شود: دریافت دو مبایعه نامه از حسابداری اداره ثبت، تکمیل فرم مبایعه نامه محلی و گواهی آن توسط سردفتر، مراجعه به اداره ثبت جهت ارائه مبایعه نامه و پرداخت هزینه آن. آگهی، درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار یا روزنامه آگهی های ثبت شده، عدم اعتراض به آگهی به مدت ده روز پس از انتشار آگهی، صدور سند مالکیت المثنی. هنگام دریافت سند مالکیت المثنی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

سرمایه گذاری در طلا، دلار، بورس و مسکن
بیشتر بخوانید

هنگام ثبت آگهی چه مواردی باید درج شود؟ | نحوه و مراحل گرفتن سند المثنی ملکی

نام و نام خانوادگی مالک، خلاصه نحوه مفقود یا مفقود شدن سند، نشانی ملک و شماره پلاک، ذکر معاملات مرتبط با سند ثبتی و اظهار مالک درج شده در سند مالکیت . سند در اطلاعیه منتشر شده است. چنانچه شخصی به این اطلاعیه اعتراض داشته باشد که در مورد ملک مذکور معامله انجام داده و یا دارای سند مالکیت است می تواند ظرف ده روز پس از انتشار آگهی با اداره ثبت احوال تماس گرفته و مدارک و مستندات را ارائه نماید. سند مالکیت برای ابراز اعتراض
در صورت پیدا شدن اصل سند مالکیت، المثنی باطل می شود. وقتی اصل سند پیدا شد، صاحب سند باید کتباً به اداره ثبت اطلاع دهد. اگر با سند المثنی معامله ای انجام نشده باشد باید نسبت به ابطال آن اقدام کند ولی اگر با سند المثنی معامله شده باشد اصل سند باطل می شود.
آخرین کلمه
سند به عنوان یکی از مهمترین ادله اثبات مالکیت شناخته می شود که در صورت دفاع یا دعوا می توان به آن استناد کرد. در صورت مفقود شدن یا اعوجاج، مشکل باید به بخش مربوطه گزارش شود. از سوی دیگر، برای دریافت کپی سند ملکی، قانون مراحل مشخصی را پیش بینی کرده است که باید طی شود و تمامی مراحل نیازمند آگاهی از جزئیات قانونی فرآیند است. لازم به ذکر است که اعتبار المثنی با سند اصلی یکسان است.

برای مطالعه بیشتر : املاک تهراندشت

خرید ملک در تهراندشت

نکات مهم در خرید خانه

تفاوت سازه فلزی با بتنی
بیشتر بخوانید

ارسال دیدگاه