مبایعه نامه چیست؟

17 آگوست 2024
0 دیدگاه
مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه چیست؟

اگر تا به حال در معامله ای شرکت داشته اید، مطمئناً نام سند رسمی، مبایعه نامه و مبایعه نامه را شنیده اید و احتمالاً اطلاعاتی در مورد سند رسمی و مبایعه نامه دارید، اما مفهوم مبایعه نامه می تواند برای شما سخت باشد. اسم تعهد چیه؟ با مطالعه این مقاله قطعا اطلاعات صحیحی در مورد مبایعه نامه و تفاوت ها و شباهت های آن با مبایعه نامه بدست خواهید آورد.

تعریف مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه یک سند رسمی و معتبر است که بین خریدار و فروشنده منعقد می شود. بر اساس این سند، طرفین معامله در مواردی از قبیل نحوه پرداخت ثمن معامله، زمان و مکان تحویل کالا و … توافق دارند. در مبایعه نامه باید جزئیات کافی درج شود و خللی وجود نداشته باشد زیرا ممکن است موجب ضرر طرفین شود. به این ترتیب شما قطعا می توانید با بخش املاک خود در مورد این جزئیات صحبت کنید.

انواع مبایعه نامه چیست؟

انواع مبایعه نامه چیست؟

به طور کلی باید گفت که مبایعه نامه به صورت رسمی تنظیم می شود. شرایط رسمی بودن در زیر آورده شده است و اگر سندی اینطور نیست به معنای عادی و غیر رسمی بودن آن است.
اسناد صادره از اداره ثبت احوال.
اسناد تنظیم و تنظیم شده توسط کارگزار دولت و تصمیم دادگاه.
اسنادی که باید در دفاتر اسناد معتبر تهیه شود.
ذکر این نکته ضروری است که نامه های ثبت شده توسط مشاور املاک را مبایعه نامه ملکی می نامند، شما به راحتی می توانید با مشاورین املاک تماس بگیرید تا اجاره نامه یا سایر موارد قراردادی خود را تنظیم کنید. مبایعه نامه یکی از انواع اسنادی است که مورد استفاده قرار می گیرد. در قراردادهای املاک و خودرو.

مقایسه و بررسی سرخاب و سعیدآباد
بیشتر بخوانید

مبایعه نامه چیست؟ | نحوه تنظیم مبایعه نامه چگونه است؟

هنگامی که خریدار و فروشنده تمامی عناصر را بررسی کرده و در مورد شرایط و جزئیات فروش به توافق می رسند، آژانس املاک مسئول ثبت این قرارداد و کلیه جزئیات آن در سامانه و منتظر تایید می باشد. پس از ثبت نام و دریافت تاییدیه از طریق پیامک، کد رهگیری برای خریدار و فروشنده ارسال می شود، کد رهگیری 13 رقمی است. پس از طی کردن این مسیر نامه ای به بنگاه املاک ارسال می شود که باید 3 نسخه از آن چاپ و به امضای طرفین برسد.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه چیست ؟

در قولنامه لازم نیست خریدار هزینه اولیه معامله را در شروع قرارداد بپردازد. بلکه زمانی امکان تنظیم قرارداد وجود دارد که هزینه اولیه توسط خریدار تهیه شود. اما برای مبایعه نامه باید قیمت اولیه ملک در ابتدا پرداخت و مابقی وجه در تاریخ تعیین شده به حساب فروشنده واریز شود.
مشاور املاک در هنگام تنظیم مبایعه نامه مسئولیت دارد تا سند مالکیت را در سایت اسناد رسمی تایید کند تا ملک به چند نفر فروخته نشده باشد. اما وجود این مشکل در قرارداد بسیار بعید است.
مبایعه نامه نشان دهنده تعهد طرفین قرارداد است. اما قولنامه بیانگر تعهدات فروشنده و خریدار نسبت به یکدیگر است که به آن پیش قرارداد می گویند.
واژه سفته از کلمه خرید به معنای خرید و فروش گرفته شده است. اما قول از دو کلمه تشکیل شده است: قولنامه. این بدان معنی است که هر دو طرف متقابل برای تکمیل این معامله توافق می کنند.
متاسفانه قولنامه اعتبار قانونی ندارد اما مبایعه نامه دارای اعتبار قانونی است.
فرقی نمی کند که قرارداد شما قولنامه باشد یا  مبایعه نامه. در هر صورت اگر فروشنده برای انتقال سند به دفتر اسناد رسمی مراجعه نکرد می توانید از دادگاه تقاضای تنظیم سند را داشته باشید.

آیا با پس‌انداز می‌توان خانه‌دار شد؟
بیشتر بخوانید

حرف آخر در مورد قولنامه

در پایان باید خدمت شما مخاطب عزیز عرض کنیم که شما برای انجام هر معامله ای چه ملکی باشد چه غیره باید مبایعه نامه یا قولنامه تنظیم کنید. البته امروزه تنظیم قولنامه تا حدودی کمرنگ گشته است و بنگاه های محدودی از قولنامه استفاده میکنند زیرا که در زمان تنظیم مبایعه نامه سلامت قرارداد به وسیله ی دفاتر اسناد رسمی سنجیده خواهد شد و فروشنده و خریدار بدون دغدغه قادر خواهند بود تا قرارداد موقت خود را ثبت کنند.

برای مطالعه بیشتر : تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز

املاک تهراندشت

ارسال دیدگاه