سند وکالتی چیست؟

13 آگوست 2024
0 دیدگاه

سند وکالتی چیست؟
وکالتنامه سندی است که فروشنده برای انجام کار انتقال وکالت به خریدار می دهد زیرا معامله به گونه ای انجام می شود که فروشنده سند را به نام وکالت نمی گذارد. خریدار هنگام انتقال فروش . ایجاد این اسناد به منزله انتقال قطعی مالکیت نیست. تنظیم سند به صورت وکالتی به این دلیل است که گاهی ملک به دلیل عدم اتمام کار یا جریمه شهرداری فاقد سند رسمی یا آماده نبودن است. علاوه بر این، فروشنده می تواند این معامله را برای اجتناب از پرداخت مالیات انجام دهد. گاهی چون فروشنده برای فروش عجله دارد و با روند طولانی انتقال سند در تضاد است، معامله وکالتی انجام می شود. در صورتی که سند در رهن بانک باشد و امکان ترخیص و انتقال آن وجود نداشته باشد از این نوع معامله استفاده می شود. خانه هایی که به عنوان اسناد وکالتنامه فروخته می شوند، هزینه کمتری دارند، اما طبیعتاً ریسک معاملاتی بسیار بیشتری دارند. نکات و خطرات احتمالی که ممکن است در طول تراکنش های پروکسی ایجاد شود چیست؟

خطرات معامله وکالتی

خطرات معامله وکالتی

در این نوع معامله، فروشنده به خریدار وکالت می دهد و این بدان معناست که فروشنده دیگر نمی تواند شخصاً وکالت خود را فسخ کند. طبق قانون وکالت اعم از مستقل یا غیر مستقل با فوت یا جنون طرفین خاتمه می یابد. بنابراین اگر سند وکالت داشته باشید و قبل از تبدیل آن به سند قطعی، در صورت فوت فروشنده، وکالتنامه شما تمام می شود و هم خانه خود را از دست می دهید و هم پولی را که برای آن پرداخت کرده اید. برای رفع این مشکل باید قولنامه یا همان قول به دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود. با وجود اینکه در صورت فوت فروشنده درگیر مراحل قانونی خواهید بود، اما مطمئن باشید که سند برای همیشه به شما منتقل می شود.
یکی دیگر از تصورات غلط این است که مالکیت خانه با وکالتنامه منتقل شده است اما تا زمانی که فرآیند تبدیل سند وکالتنامه به سند قطعی انجام نشود، مالکیت منتقل نمی شود. برای رفع این مشکل، تنظیم مبایعه نامه ضروری است. دیگر اینکه فروشنده می تواند مال را با شخص دیگری معاوضه کند حتی اگر وکالتنامه غیرمسلح داشته باشد. زیرا با این وکالت نیز فروشنده می تواند خود سند قطعی را انتقال دهد و با فروش منزل به شخص دیگری سند را به نام او بگذارد. برای جلوگیری از این امر یا باید مبایعه نامه تنظیم کنید که در این صورت فروشنده برائت از جرم بیع مال محسوب می شود و یا در وکالت نامه قید کنید که حق بیع از فروشنده سلب می شود.
ضمناً در معاملات وکالتی، پس از دریافت وجه، فروشنده ممکن است از معامله به قیمت قبلی منصرف شود و از شما بخواهد برای خرید خانه مبلغ بیشتری بپردازید یا از دریافت وجه از شما امتناع کند. برای رفع این موضوع، تنظیم مبایعه نامه ضروری است، زیرا به این ترتیب برای دادگاه ثابت می شود که فروشنده قبلاً یک بار حق معامله را دریافت کرده است و دیگر حقی ندارد. قبل از انتقال سند قطعی ملک قابل توقیف است که برای این موضوع داشتن مبایعه نامه الزامی است. نکات و هر آنچه که باید در مورد خرید وکیل در املاک مثلث بدانید.

ویلای جنگلی
بیشتر بخوانید

آیا خرید با سند وکالتی مناسب است؟

با توجه به نوشته های فوق، معاملات وکالتنامه و اسناد دارای خطرات فراوانی است، اما یکی از راه های جلوگیری از این خطرات، تنظیم مبایعه نامه است، هرچند ممکن است حتی با تنظیم مبایعه نامه نیز در انتقال سند با مشکل مواجه شوید. اگر مجبور به انجام این کار هستید حتماً مبایعه نامه بنویسید و مطمئن شوید که سند توقیف نشده یا در رهن بانکی است و پس از پرداخت هزینه از فروشنده سند را دریافت کرده و مطمئن شوید که خانه فاقد آن است. بدهی مالیاتی در نهایت هر چه سریعتر نسبت به تبدیل وکالتنامه اموال به وکالتنامه قطعی اقدام نمایید.
حرف آخر
متأسفانه خطر تقلب در سند پروکسی بیشتر خواهد بود. اگر تصمیم به پردازش این اسناد دارید، حتما با مشاوران حقوقی آگاه در این زمینه مشورت کنید تا از ضرر و زیان جلوگیری کنید.

برای مطالعه بیشتر : سند رهنی

خرید ملک در تهراندشت

ارسال دیدگاه