سند شش دانگ چیست؟

18 آگوست 2024
0 دیدگاه
سند شش دانگ چیست؟

سند شش دانگ چیست؟
یکی از مهمترین عناصر معاملات عمده تجاری سندی به نام سند است که برای ملک نیز استفاده می شود. البته امروزه اسناد ملکی الکترونیکی نیز وجود دارد. در این مطلب می خواهیم در مورد سند مالکیت شش دانگ توضیحاتی را خدمت شما دوست عزیز ارائه دهیم.

تعریف اینکه سند ملک شش دانگ چیست؟

سند شش دانگ به سندی اطلاق می شود که کل آن متعلق به شخص خاصی است. تعبیر شش دانگ نیز به معنای شش جهت است; جهت های جغرافیایی بالا و پایین، شمال، جنوب، شرق و غرب است. اصطلاحات بالا و پایین مربوط به قسمت بالا و پایین است که نشان دهنده مالکیت صاحب سند است و شخص دیگری در آن شریک نیست. بهترین و کاملترین نوع سند، سندی است که از شش دانگ و یک برگ تشکیل شده است. این سند شش دانگ هم به شکل سند تک برگ و هم به شکل سند دفترچه ای یا در اصطلاح منگوله دار می باشد

شرایط دریافت سند شش دانگ

شرایط دریافت سند شش دانگ

مهمترین شرط دریافت سند شش دانگ این است که کل ملک متعلق به یک نفر باشد. سند شش دانگ فقط شامل اموال یک نفر می شود و سند شش دانگ نمی تواند برای اموال مشارکتی استفاده شود. و اگر ملک را چند نفر با هم دارند و یا اشتراک دارند و هر کدام می خواهند سند شش دانگ خود را داشته باشند باید مراحل قانونی را طی کنند تا بتوانند سند جداگانه تنظیم کنند. یکی از انواع اسنادی که می توانید برای ملک خود داشته باشید.

سند قولنامه ای یا تکبرگ؟
بیشتر بخوانید

ویژگی های سند شش دانگ

سند شش دانگ دارای ویژگی های زیادی است که به شما کمک می کند تراکنش های خود را به راحتی انجام دهید. ویژگی های این اسناد عبارتند از:
نقل و انتقال اسناد فقط در دفاتر اسناد رسمی کشور قابل انجام است.
شماره قطعه در هر سند مطابق نقشه تفکیک دفتر املاک ذکر شده است.
هر مدرک باید دارای شماره ثبت باشد.
در سند شش دانگ، شایان ذکر است اربعه مالک است.
هر سند دارای یک صفحه انتقال است که نام آخرین مالک در آن نوشته شده است.
اسناد باید توسط سازمان ثبت اسناد و املاک صادر شود. توجه داشته باشید که منگوله سند جعلی نباشد و شماره سند خوانا و دقیق باشد.
در هر سند شش دانگ، صفحه ای از یادداشت ها وجود دارد که در آن اطلاعاتی مانند نام، شماره پلاک و یا هرگونه اصلاحی نوشته شده است.

درباره سند شش دانگ

شما دوست عزیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سند ملک شش دانگ با کارشناسان ثبت اسناد صحبت کنید. اما به طور کلی نکات اصلی در مورد این نوع اسناد همان مواردی بود که در بالا ذکر شد. این اسناد یکی از معتبرترین اسناد در مورد نقل و انتقال ملک به حساب می آیند.

برای مطالعه بیشتر : مبایعه نامه چیست؟

املاک تهراندشت

ارسال دیدگاه